Psykologtidningens nya nummer

PRESSMEDDELANDE PSYKOLOGTIDNINGEN NR 7

Möt psykologerna i vår monter på Bokmässan! Barbro Lennéer Axelson, Marta Cullberg Weston, Jenny Klefbom, Anette Utterbäck, Per Magnus Johansson, Tor Wennerberg med flera psykologer talar och signerar sina böcker i vår monter C04:30 på Bokmässan. Se programmet i pdf-filen!

Stalkning – ett brott att ta på allvar Förövarens till synes harmlösa handlingar slutar ofta i våld. För stalkarens offer är det allra viktigaste att omgivningen lyssnar på dem och tar hotet de upplever på allvar, säger den brittiska psykologen och forskaren Lorraine Sheridan.

Hitta rätt träningsprogram för minnet RoboMemo, Lilla Minnesskolan,SMART och Minnesverksta´n är några av de datoriserade program för minnet som finns i dag. Psykolog Ulla Holmquist ger tips och råd om lämpliga material för skolans elever i olika åldrar.

Var är alla duktiga kvinnor? Kvinnorna fortsätter att dominera i psykologutbildningen och psykologyrket. Av Psykologförbundets medlemmar är drygt 70 procent kvinnor. Men - på ledande förtroendeposter i Psykologförbundet finns inte någon kvinna. Var finns kvinnorna? undrar chefredaktör Eva Brita Järnefors i Ledaren.

Eva Brita Järnefors Psykologtidningen 08-567 06 451 evabrita.jarnefors@psykologforbundet.se

Redaktionen Tel 08-567 06 450 tidningen@psykologforbundet.se