Rätten till ett normalt åldrande - ny forskningsserie i nya numret av Psykologtidningen

Rätten till ett normalt psykologiskt åldrande Att se skillnaden mellan ett normalt psykologiskt åldrande och allmän ohälsa och sjukdom är centralt inom det geropsykologiska forskningsfältet. Det skriver Boo Johansson, professor i geropsykologi vid Göteborgs universitet, i en ny artikelserie.

Skolpsykologer vill arbeta med lärande – inte diagnosticering Låt landstingen ägna sig åt utredningskliniskt arbete och låt kommunernas skolpsykologer arbeta med lärande och utveckling. Så står det i ett nätupprop initierat av tre skolpsykologer i Haninge kommun.
- Vi vill att rollen som skolpsykolog ska bli tydligare, säger psykolog Patrik Lönn.

Partierna stöder Psykologförbundets krav Vid förbundets paneldebatt i Visby under Almedalsveckan tävlade de politiska partierna i att ge stöd till förbundets önskemål och krav inför riksdagsvalet.

"Psykodynamisk terapi riskerar att marginaliseras" Det finns ett politiskt mönster bakom psykodynamikens marginalisering. I grunden handlar det om samhällets bristande förståelse för människors svårigheter. Det säger psykolog och psykoanalytiker Jurgen Reeder, aktuell med boken Det tystade samtalet – Om staten, psykiatrin och försöken att undanröja det psykoanalytiska inflytandet.

Läs nya numret av Psykologtidningen! www.psykologtidningen.se

Kajsa Heinemann, redaktör Psykologtidningen tel: 08-567 06 452 kajsa.heinemann@psykologforbundet.se tidningen@psykologforbundet.se