Förhandlingarna om ett utvecklat omställningsavtal återupptas

Svenskt Näringsliv och PTK återupptar nu förhandlingarna om ett utvecklat omställningsavtal. När parterna inledde förhandlingarna i september 2012 var inriktningen att avsluta dessa innan avtalsrörelsen inleddes. När det inte var möjligt ajournerades förhandlingarna den 19 december 2012, för att nu återupptas. Parterna konstaterar att förutsättningar finns för att slutföra förhandlingarna.

Vi har en möjlighet att visa att parterna på arbetsmarknaden klarar att ta ansvar för de förändringar som behövs. Vi är övertygade om att det bäst löses genom förhandlingar och inte via lagstiftning. PTK vill öka tryggheten genom att de anställdas möjlighet till kompetensutveckling stärks och att fler omfattas av avtalet än i dag, säger Cecilia Fahlberg, ordförande för PTK.

– Vi ser fram emot att få slutföra förhandlingarna under 2013, säger Svenskt Näringslivs förhandlingsledare Christer Ågren.

De frågor som förhandlingarna berör är kompetensutveckling, omställningsstöd för visstidsanställda och uppsagda på grund av ohälsa samt förändringar i turordningsreglerna vid uppsägning på grund av arbetsbrist.

Omställningsavtalet mellan PTK och Svenskt Näringsliv omfattar 32 000 företag och 700 000 privatanställda tjänstemän.

Kontakt:
Jonas Mellqvist, PTK, 070-786 54 58
Peter Isling, Svenskt Näringsliv, 070-364 30 19

PTK är en samarbetspartner för 26 medlemsförbund med cirka 700 000 medlemmar i privat tjänst. Vi arbetar bland annat med pensioner & försäkringar, omställningsavtal, arbetsmiljöfrågor och stöd till arbetstagarrepresentanter i bolagsstyrelsen.

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.