PTK och Svenskt Näringsliv tillsätter arbetsgrupp om LAS

Förhandlings- och Samverkansrådet PTK och Svenskt Näringsliv har idag tillsatt en arbetsgrupp som ska utreda de faktiska konsekvenserna för tjänstemän av turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd, LAS.

-          Det är utmärkt att vi ska analysera dessa viktiga frågor ur tjänstemännens perspektiv. Tjänstemän arbetar i branscher och företag med höga krav på kompetens. Det får konsekvenser för hur LAS tillämpas och vilka lösningar som kan diskuteras i framtiden, säger Niklas Hjert, ordförande i PTKs förhandlingschefsgrupp.

-          Vi har ett behov av en arbetsgrupp också med tjänstemännens organisationer. På så sätt får vi en heltäckande beskrivning av turordningsreglernas faktiska konsekvenser på hela den privata arbetsmarknaden, säger Christer Ågren, vice VD i Svenskt Näringsliv.

En central uppgift för arbetsgruppen blir att stämma av tillämpningen av turordningsreglerna inom ett antal branscher, främst genom intervjuer och samtal med branschföreträdare och representanter för fack och arbetsgivare vid olika företag. Arbetsgruppen kommer också att gå igenom regelverket för turordning i LAS och i kollektivavtalen samt studera hur regelverket ser ut i några jämförbara länder. Parallellt med denna arbetsgrupp genomför LO och Svenskt Näringsliv en liknande studie med samma syfte.

Arbetsgruppen får fem deltagare från PTK och fem från Svenskt Näringsliv. Arbetet ska genomföras och redovisas under våren 2011.

PTK  Jonas Mellqvist 070-786 54 58
Svenskt Näringsliv Kirsten Åkerman 070-281 64 47