Svenskt Näringsliv och PTK börjar nu förhandla om ett utvecklat Omställningsavtal för privattjänstemän

Svenskt Näringsliv och PTK har nu fattat de formella besluten om att inleda förhandlingar om ett utvecklat Omställningsavtal för tjänstemän i privat anställning. Förhandlingarna börjar i mitten av nästa vecka och målsättningen är att de ska vara klara före avtalsförhandlingarna 2013.

Svenskt Näringsliv och PTK konstaterar att tjänstemännens och företagens omställningsförmåga är ömsesidigt beroende av varandra. Den syftar till att tjänstemännen ska vara attraktiva på arbetsmarknaden och att företagen ska kunna behålla och rekrytera kompetenta tjänstemän.

Förhandlingsfrågor som kommer att bli aktuella är bland andra:

• kompetensutveckling.
  • omställningsstöd för visstidsanställda och uppsagda på grund av ohälsa
  • förändring i turordningsreglerna vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Parterna har gemensamt förberett sig för förhandlingarna bland annat genom att tillsammans utarbeta en rapport om de faktiska konsekvenserna av turordningsreglerna i Lagen om Anställningsskydd (LAS) som blev klar i juni 2011. Parterna har också i juli 2012 avslutat ett partsgemensamt utrednings- och analysarbete om kompetensutveckling, omställningsstöd för visstidsanställda och uppsagda på grund av ohälsa samt turordningsfrågor. Förhoppningen är att det partsgemensamma arbetet ska bidra till konstruktiva förhandlingar.

- Kraven på att kunna säkra företagens kompetensbehov vid omställning av verksamheten ökar hela tiden, säger Svenskt Näringslivs vice VD Christer Ågren. Parterna måste på ett ännu bättre sätt än nu bidra till att detta blir möjligt.

- Fortlöpande kompetensutveckling är den bästa grunden för trygghet i arbetslivet. Vårt mål är att varje medarbetare får denna möjlighet till utveckling under hela sitt yrkesliv, säger PTKs ordförande Cecilia Fahlberg.

Kontakt:

Peter Isling, Svenskt Näringsliv, 070-364 30 19

Jonas Mellqvist, PTK, 070-786 5458

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner medarbetare. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du per telefon 08-553 43 001.

PTK är en samarbetspartner för 26 medlemsförbund med cirka 700 000 medlemmar i privat tjänst. Vi arbetar bland annat med pensioner & försäkringar, omställningsavtal, arbetsmiljöfrågor och stöd till arbetstagarrepresentanter i bolagsstyrelser.