Svenskt Näringsliv och PTK överens om de faktiska konsekvenserna av turordningsreglerna

Svenskt Näringsliv och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har idag presenterat en gemensam rapport om de faktiska konsekvenserna av turordningsreglerna i LAS och avtal. Bakgrunden är att parterna har den gemensamma uppfattningen att parterna bör försöka få en gemensam uppfattning om hur dagens regler avseende uppsägningar på grund av arbetsbrist fungerar i praktiken.

I rapporten konstateras att företag har behov av att efter en driftsinskränkning ha kvar de tjänstemän som de anser har den bästa kompetensen för den fortsatta verksamheten, för att därigenom ha bästa möjliga bemanning och därmed konkurrenskraft efter driftsinskränkningen.

Företag vill därför att tjänstemannen utöver kraven på formell kunskap också uppfyller de krav på personliga egenskaper som leder till att arbetsuppgifterna utförs så effektivt som möjligt och så att verksamheten utvecklas. För företagen är det därför ofta avgörande att låta en sammanvägning av samtliga dessa kriterier vara styrande för vilka som ska vara kvar i verksamheten.

Tjänstemannaorganisationernas inställning är att tjänstemän har ett berättigat intresse av ett utvecklande och tryggt arbetsliv samt att godtycke vid uppsägningar förhindras. Utbildning och kompetensutveckling är nyckeln till snabbare anpassningsförmåga för både företag och anställda, därför bör tjänstemän ges ökade möjligheter att kontinuerligt bredda och fördjupa sina kunskaper.

De viktigaste resultaten i rapporten beträffande tillämpningen av turordningsreglerna är att:

• Nio av tio företagsföreträdare och fackliga företrädare uppger att relationen mellan företag och fack var god vid tiden för förhandling om driftsinskränkning.
  • Nio av tio företag och sju av tio fackliga företrädare uppger att det fanns en samsyn om behovet av driftsinskränkning.
  • Fyra av tio företag uppger att man tillämpat två-undantaget medan tre av tio fackliga företrädare uppger att så har skett.
  • Drygt nio av tio företag och drygt sju av tio fackliga företrädare uppger att man kommit överens om vilka som ska sägas upp.
  • När företag och fackliga företrädare kom överens var avtalsturlista det mest frekvent förekommande avtalsinnehållet. I nio av tio fall var avtalsturlista kombinerat med någon typ av förmån utöver lag och avtal till de uppsagda arbetstagarna, där förlängd/arbetsfri uppsägningstid var de mest frekvent förekommande.
  • Ungefär fem av tio av de som kommit överens uppger att man fått göra sig av med kompetens som man behövt ha kvar.
  • Fem av tio företag och sex av tio fackliga företrädare uppger att företaget rekryterat annan kompetens efter genomförda uppsägningar.
  • Åtta av tio företagsföreträdare och sju av tio fackliga företrädare uppger att man var nöjd med resultaten av turordningsförhandlingarna.
  • Nio av tio företag och sex av tio fackliga företrädare uppger att det var lätt att stå för överenskommelsen. En av tio företag mot tre av tio fackliga företrädare uppgav att det var svårt att stå för överenskommelsen.
  • Trygghetsrådet har hjälpt till i åtta av tio driftsinskränkningar och i dessa fall var tre av fyra företrädare för företag och fack nöjda med Trygghetsrådet.

Läs hela rapporten på www.ptk.se respektive www.svensktnaringsliv.se

Presskontakt:

Svenskt Näringsliv: Eleonor Otterdahl, 08 553 430 01