Fokus på pension för PTK i Almedalen

Report this content

PTK har flera egna aktiviteter och deltar i andras evenemang under Almedalsveckan. Missa framförallt inte seminariet "Tillit eller misstro?" om kvinnors syn på pension och debatt-SM om pensioner.

PTK arrangerar två seminarier och deltar i tre andra under Almedalsveckan 2017. Här får du koll på var och när du träffar oss.

Tilltro eller misstro?

På onsdagen släpper PTK en alldeles färsk rapport om hur kvinnor ser på pensionssystemet och sin egen pension. Rapporten visar att många kvinnor uppfattar systemet som krångligt, stressande och orättvist. Men är det så illa som det uppfattas? I rapporten visar vi svaren på djupintervjuer och en opinionsundersökning där frågorna rör hur kvinnor förhåller sig till sin pension. Anna Allerstrand från PTK presenterar rapporten som därefter diskuteras av en panel ledd av Annika Creutzer. I panelen ingår PTKs ordförande Martin Linder, socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S), Barbro Westerholm (L), Håkan Svärdman från Folksam och Kristina Althoff från Finansinspektionen.

Ta chansen att ta del av rapporten och lyssna på en spännande paneldebatt om kvinnors attityder till pension. Twitter: #kvinnorspension

Tilltro eller misstro? Pensionssystemet ur kvinnors perspektiv

Arangör: PTK

När: onsdag 5 juli klockan 15:30 - 16:30

Var: S:t Hans Café, S:t Hansplan 2, "Hälsodalen"

Läs mer i programmet för Almedalsveckan.

Debatt-SM om pensioner

Missa inte Debatt-SM, på temat framtidens pensioner, som PTK arrangerar tillsammans med AP7. Framtidens pensioner är en av vår tids största utmaningar. Hur ska pensionssystemet se ut? Hur kan vi få så rättvisa pensioner som möjligt? Förstår vanliga människor dagens pensionssystem, eller är det för krångligt? Det är några av de frågor som åtta skickliga debattörer möts i dueller för att reda ut. Efter varje duell kommenterar en namnkunnig och erfaren jury debattinsatserna, innan publiken får rösta på vem de tycker ska gå vidare. Några av årets debattörer är Malin Påhls, ordförande för Saco Studentråd, Henrik Malmrot, ordförande för Ung Vänster och Magnus Ek, ordförande för CUF.

Passa på att förena nytta med nöje. Debatt-SM är spännande, lärorikt och riktigt roligt! Twitter: #debattSM

Framtidens pensioner avgörs nu – vems är ansvaret?

Arrangör: AP7, PTK

När: torsdag 6 juli klockan 12:00 - 13:30

Var: S:t Hans Café, S:t Hansplan 2, "Hälsodalen"

Läs mer i programmet för Almedalsveckan.

PTKs övriga aktiviteter:

Pensionär idag, imorgon och i framtiden

Med PTKs kommunikationsstrateg Emilia Emtell

Måndag 3 juli, 14:30 - 16:30

Arrangör: News55Alecta

Leda och arbeta i det digitala arbetslivet

Med PTKs kanslichef Kristina Rådkvist

Tisdag 4 juli, kl 12:45 - 14:10

Arrangör: AFA Försäkring

Ökad förmåga till förändring och mer konkurrenskraft med omställningsorganisationerna

Med PTKs chef för förhandlings- och avtalsgruppen Ann Lundberg Westermark

Onsdag 5 juli, kl 13:30 - 14:45