• PTK/

Pressinbjudan rapportsläpp – Så lyckas arbetsgivare och anställda med utlandstjänsten

Report this content

Många svenskar som jobbar utomlands har svårt med omställningen i yrkeskultur eller drabbas av en skattechock när de kommer hem. Det visar en ny rapport som PTK presenterar på ett lunchseminarium för arbetsgivare som vill veta hur processen för arbete utomlands kan bli bättre för både arbetsgivare och anställda.

På seminariet presenterar PTK den nya rapporten Arbeta Utomlands och ger bakgrunden till den nylanserade rådgivningssajten arbetautomlands.se. Därefter följer ett scensamtal med en HR-kunnig panel med lång erfarenhet av att hantera utlandstjänstgöring

Medverkande
Cecilia Calais, Head of Global International Mobility, Ericsson
Mattias Niinisaari, ombudsman Jusek
Catarina Israelsson, Global Mobility, Sandvik.
Samtalet leds av Magnus Anclair.

Om rapporten Arbeta Utomlands
Rapporten Arbeta Utomlands bygger på intervjuer med 100 HR-chefer och HR-managers ur Novus webbpanel, samt kvalitativa intervjuer med 8 större svenska företag med utsända medarbetare. Rapporten ger bland annat konkreta tips som underlättar arbetet innan, under och efter att en anställd har varit utsänd. Rapporten omfattar även resultat från intervjuer med 265 privata tjänstemän kring hur utlandstjänstgöringen påverkar karriären och hur erfarenheterna kan tas tillvara av arbetsgivare.

Tid: Den 22 november, klockan 11.45-13.00
Plats: Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, 111 53 Stockholm

Journalister är välkomna att anmäla sig till jennie.zetterstrom@reformklubben.com
Välkommen!