PTK gör det lättare att arbeta utomlands

Report this content

Idag lanserar förhandlingsorganisationen PTK en webbplats med information om att arbeta utomlands. Sajten vänder sig i första hand till anställda inom privat sektor. Arbetautomlands.se samlar all nödvändig information innan, under och efter arbetet utomlands.

Arbetautomlands.se ger information om vad man bör tänka på innan, under och efter utlandsvistelsen. Användaren kan anpassa sidan utifrån om man är utsänd av en svensk arbetsgivare, medföljande till en partner som ska arbeta utomlands, arbetssökande eller lokalt anställd av en utländsk arbetsgivare. Man kan också filtrera informationen utifrån var i världen man kommer att arbeta.

– Med förberedelse och rätt förväntningar kan man hantera de utmaningar som arbete utomlands medför. Det är ofta en större omställning att arbeta utomlands än vad många förväntar sig, säger Jonas Mellqvist, kommunikationschef på PTK.

– Vårt mål med arbetautomlands.se är att samla information på ett ställe och förenkla för alla som har ett erbjudande om att arbeta utanför Sverige eller som skulle vilja göra det, säger Jonas Mellqvist.

På webbplatsen finns fakta om kontrakt, anställningsvillkor och lön. Reportage och berättelser om hur det är att arbeta i Kanada varvas med texter om hur det funkar att vara med familjen i Dubai och hur livet som gränspendlare över Öresundsbron kan te sig. PTK har också samlat bloggar, nätverk och grupper för svenskar utanför Sverige som kan vara en hjälp i förberedelserna inför utlandsvistelsen.

– Att arbeta utomlands ger individen en chans att utvecklas, få nya erfarenheter och att växa professionellt och på ett personligt plan. Men för att äventyret utomlands ska bli en positiv upplevelse behövs förberedelser och tillgång till information, säger Jonas Mellqvist.

Arbetautomlands.se är framtagen på uppdrag av de 26 medlemsförbunden inom PTK. Webbplatsen har utvecklats tillsammans med Söderhavet och Metamatrix.