• Puma/

PUMA stöttar Islands förbundskapten Sara Björk Gunnarsdóttir inför graviditet. – Vill visa hur resan tillbaka till elitidrotten kan se ut.

Report this content

Stockholm, 8/10 2021 – Sportmärket Puma har under sitt initiativ ”She moves us” stöttat kvinnliga idrottare runt om i världen. Nu teamar de upp med Sara Björk Gunnarsdóttir, PUMA-profilen tillika den isländska förbundskaptenen inför en annan stor resa – hennes graviditet. Detta genom att stötta och hjälpa fotbollstjärnan fram till förlossningen och sedan tillbaka till sporten och elitnivån igen. Hela resan kommer att dokumenteras och mynnar ut i en dokumentär som släpps i början av nästa år.

Puma kommer att följa Björk Gunnarsdóttirs liv och vardag under graviditeten och hennes resa och väg tillbaka till sporten. Dokumentären kommer att visa alla sidor och ge tittaren en glimt in i mammalivet men också hur vägen tillbaka till elitnivån kan se ut för kvinnliga idrottare. Björk Gunnarsdóttir kommer dela med sig av sina egna tankar och känslor och visa sina träningsscheman som gravid. Hon kommer även att få expertråd kring hur hennes kropp kommer att förändras under graviditeten och vi kommer få följa hennes resa tillbaka till planen efter förlossningen.

Många kvinnliga idrottare idag utmanas av tanken att komma tillbaka till en elitkarriär efter sin graviditet. Konsekvenserna kan handla om allt ifrån att behöva pensionera sig i förtid, till att möjligheten att få spela igen är för liten eller föräldrapenningen är för låg.

”Att starta familj när man spelar på elitnivå är svårt. Men jag vill bevisa att det är möjligt och att man faktiskt kan komma tillbaka till att spela på elitnivå igen. Jag vill inspirera andra kvinnor att inte behöva välja mellan att bli gravid och behålla sin karriär”, säger Sara Björk Gunnarsdóttir.

”Kvinnliga idrottare utsättas för många utmaningar i sin karriär och en graviditet kan absolut vara en av dem” säger Matthias Bäumer, General Manager på BU Teamsport. ”När Sara kom till oss med beskedet om hennes graviditet ville vi stötta henne. Sara insåg att detta kunde vara ett utmärkt tillfälle att ge inblick i hennes resa och därmed visa andra kvinnliga idrottare att det är möjligt att vara på elitnivå och fortfarande skaffa familj. Vi är både glada och stolta över att Sara har tillförtrott oss att vara en del av hennes resa samt att hon delar med sig av sina erfarenheter som hon hoppas kunna inspirera kvinnliga idrottare runt om i världen med” fortsätter Bäumer.

Följ innehållet som kommer att lanseras varje månad på PUMA Football’s Instagram- och Twitterkonto med start den 4 oktober 2021. Hela dokumentären lanseras på PUMAs YouTubekanal tidigt 2022.

Bilder:

Sara Björk Gunnarsdóttir

VIDEO:

Sara Björk Gunnarsdóttir Teaser Content

YouTube link:

Johanna Säll, Publicis Groupe
073 397 41 59

johanna.sall@publicisgroupe.com

Jack Crofts, Nordic Brand Communication PUMA

jack.crofts@PUMA.com

About PUMA
PUMA is one of the world’s leading Sports Brands, designing, developing, selling and marketing footwear, apparel and accessories. For more than 70 years, PUMA has relentlessly pushed sport and culture forward by creating fast products for the world’s fastest athletes. PUMA offers performance and sport-inspired lifestyle products in categories such as Football, Running and Training, Basketball, Golf, and Motorsports. It collaborates with renowned designers and brands to bring sport influences into street culture and fashion. The PUMA Group owns the brands PUMA, Cobra Golf and stichd. The company distributes its products in more than 120 countries, employs more than 14,000 people worldwide, and is headquartered in Herzogenaurach/Germany. https://about.puma.com/