Dubbla PR-nomineringar för Västerbotten i SABRE Awards

Björklöven och OK Västerbotten har vinstchans på Parisgala i maj

SABRE Awards hyllar årligen de vassaste PR-insatserna i Europa.
– Det är tuffa tider för många nu och därför känns det viktigt att ta tillvara på ljusglimtarna, säger Olov Hjärtström Baudin, vd på Punkt PR, som samarbetar med båda föreningarna.

Punkt PR

Punkt PR: Malin Vikström, Hanna Kangassalo, Jakob Mjöbring och Olov Hjärtström Baudin. Främre raden: Evelina Åberg, Johanna Stenmark och Åse Thelander. Foto: Andreas Nilsson.

Galan var tänkt att hållas i Paris den 28 maj, men på grund av den pågående pandemin ser den ut att genomföras digitalt istället. Förra året satt Olov Hjärtström Baudin med i galans jurygrupp och han vet hur svårt det är att bli nominerad.

– I de mest populära kategorierna, som CSR, är nålsögat oerhört litet. Det kan röra sig om flera hundra bidrag som slåss om en av de fem nomineringsplatserna. Det krävs hög kvalitet för att kunna hävda sig. Vi är så klart oerhört glada över den här framgången, säger han.

Punkt PR har samarbetat med både OK Västerbotten och Björklöven länge och hjälpt föreningarna med varumärkes-, strategi- och kampanjinsatser.

Ska stärka kompisskapet

Björklöven har nominerats i CSR-kategorin (Corporate Social Responsibility) för Gröngul kompis-projektet. Projektet syftar till att stärka kompisskapet i Björklöven, att på lång sikt förbättra klubbens kultur och att sprida den välkomnande och gröngula inställningen – att alla är välkomna och lika mycket värda – till fler runt om i Umeåregionen. I CSR-kategorin tävlar Björklöven mot bland andra Coca-Cola och Nespresso.

– Vi vet att vi har utmaningar i vår ungdomsverksamhet, men vi rör oss åt rätt håll. Gröngul kompis är ett viktigt verktyg för att vi ska kunna utveckla kulturen i vår förening, samtidigt som vi kan ge tillbaka till närsamhället. Vi blir stärkta av den här uppmärksamheten, säger Anders Blomberg, vd på Björklöven.

En dag för medlemmarna

OK Västerbotten har nominerats i kategorin Transport & Logistics för Tillsammansdagen, som arrangerades på Lycksele Djurpark den 6 juni förra året. Utifrån föreningens varumärkeslöfte – mer värde tillsammans – formades en dag fylld med aktiviteter för medlemmarna, som kom från Västerbottens alla hörn. Konkurrensen i kategorin kommer bland annat från Dubai International Airport och Inmarsat Aviation.

– Tillsammansdagen överträffade alla förväntningar, både vad gäller atmosfär och besöksantal. Den visar i grunden vad OK Västerbotten är och står för och det är det – hur väl arrangemanget sitter ihop med varumärkesarbetet – som juryn har fastnat för, förklarar Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

Se filmen som beskriver Gröngul kompis-projektet här: https://vimeo.com/386914380
Se filmen som sammanfattar Tillsammansdagen här: https://vimeo.com/358983242

Läs mer om SABRE Awards 2020

Anders Blomberg, vd, Björklöven: 070-853 01 95
Erica Lundgren, vd, OK Västerbotten: 070-108 07 76
Olov Hjärtström Baudin, vd, Punkt PR: 070-642 19 60

SABRE Awards hyllar årligen de vassaste PR-insatserna i Europa.  I går släpptes nomineringarna till de prestigefyllda priserna och i två kategorier finns bidrag från länet. Björklöven nomineras för Gröngul kompis-projektet och OK Västerbotten för Tillsammansdagen på Lycksele djurpark.

Vi är så klart oerhört glada över den här framgången
Olov Hjärtström Baudin, vd, Punkt PR