Punkt PR och Björklöven vinner tyskt varumärkesguld

Nu har vinnarna i den femte upplagan av German Brand Awards tillkännagivits. Punkt PR tillsammans med Björklöven tilldelas guld för sitt arbete med Gröngul kompis.

– Vi är stolta över att så många engagerar sig i projektet och sluter upp bakom det. Det här är hela föreningens pris, säger Olov Hjärtström Baudin, vd på Punkt PR.

Elise Hjrtstrm Baudin en sann grngul kompis p isen

En av våra gröngula kompisar, Elise Baudin, på isen. Foto: Punkt PR

Torsdag 18 juni tillkännagavs vinnarna av German Brand Awards 2020. Priset är framtaget av anrika German Design Council – ett av världens ledande kunskapsnav inom design, varumärkeskommunikation och innovation.

”Med Gröngul kompis uppnåddes en känslomässig kampanj med övertygande innehåll och hög social relevans, genom vilken föreningens image förbättrades avsevärt. Ett föredömligt initiativ, som kunde vara intressant som PR-insats för andra klubbar, att inspirera andra att göra detsamma,” skriver den tyska juryn.

För Punkt PR och Björklöven är det andra gången samarbetet resulterar i guld. 2016 vann de pris för kampanjen ”De rätta färgerna” vid European Excellence Awards. German Brand Awards var projektet Gröngul kompis tredje prisnominering. I slutet av juni avgörs den europeiska tävlingen Sabre Awards och där tävlar Punkt PR och Björklöven i kategorin Corporate Social Responsibility (CSR).

– Det har varit många personer involverade som ska ha en stor eloge för sitt engagemang. Inte minst från Björklövens sida, som kom med initiativet, såg behoven och som helhjärtat har satsat på projektet, säger Olov Hjärtström Baudin.

– Gröngul kompis är ett viktigt initiativ för att vi ska kunna utveckla kulturen i vår förening, samtidigt som vi kan ge tillbaka till närsamhället. Det finns olika typer av utmaningar i alla verksamheter, för oss är det framförallt viktigt att aktivt jobba med att utveckla och ta tag i frågor kopplat till vår ungdomsverksamhet och på så sätt skapa förutsättningar för en bra kultur och schysst kompisskap. Därför är det också uppmuntrande för framtiden med den här uppmärksamheten, säger Anders Blomberg, vd på Björklöven.

Om Gröngul kompis

Arbetet med Gröngul kompis inleddes för över tre år sedan, som en fortsättning på Björklövens värdegrundskampanj De rätta färgerna. Syftet var då att förändra kulturen i Björklöven och att få fler att känna sig välkomna i och kring föreningen, men också att bidra till ett mer inkluderande samhälle.

Se filmen om Gröngul kompis här: https://vimeo.com/386914380

Om German Brand Award

German Brand Award delas ut av det tyska designrådet, German Design Council, och det tyska varumärkesinstitutet, German Brand Institute, till framgångsrika varumärken, konsekvent varumärkesbyggnad och hållbar varumärkeskommunikation. För mer om German Brand Awards, besök: German Brand Award

Anders Blomberg, vd, Björklöven: 070-853 01 95

Olov Hjärtström Baudin, vd, Punkt PR: 070-642 19 60

Taggar:

Nu har vinnarna i den femte upplagan av German Design Awards tillkännagivits. Punkt PR tillsammans med Björklöven tilldelas guld för sitt arbete med Gröngul kompis.

Vi är stolta över att så många engagerar sig i projektet och sluter upp bakom det. Det här är hela föreningens pris.
Olov Hjärtström Baudin