Punkt PR och OK Västerbotten nominerade till Sabre Awards

Punkt PR och OK Västerbotten har nominerats till den internationella Sabre Awards-galan, för arbetet med OK Västerbottens varumärke och kampanjen Tillsammans är bäst. Galan hålls på Skeppsmuseet i Amsterdam den 23 maj.
– OK Västerbotten är en av våra äldsta kunder och det känns fantastiskt att vårt strategiska, målstyrda och lokala PR-arbete uppskattas av de vassaste kommunikationsexperterna i Europa, säger Sofia Westerlund, vd på Punkt PR.

Tidigare i år var OK Västerbottens Tillsammans är bäst-kampanj nominerat till Stora PR-priset, som årligen belönar de vassaste PR-insatserna i Sverige. I höstas var föreningen också en av tre nominerade som ”årets marknadsförare” på Umeågalan. Nu väntar internationell konkurrens för OK Västerbotten och Punkt PR, som i kategorin ”Automotive” tävlar mot bland andra BMW och Ford.

Totalt hanterade expertjuryn på Sabre Awards 2 500 inskickade bidrag.

– Vi och Punkt PR samarbetar nära och intensivt med varandra sedan en lång tid tillbaka, vilket i sig understryker kampanjens huvudbudskap om att tillsammans är bäst. Jag är väldigt glad över nomineringen, som i stort sett alla i organisationen på ett eller annat sätt bidragit till, säger Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

Resultatet av samarbetet är tydligt. OK Västerbottens redaktionella räckvidd har sedan 2014 ökat med 4 000 procent. Under 2017 ökade den organiska räckvidden på Facebook med 96 procent, antalet sidgillare ökade med 15 procent och följarna engagerade sig i snitt 23 procent mer än året dessförinnan. Under 2017 låg den spontana kännedomen på 61 procent och den hjälpta på 96. Dessutom blir föreningen fler; just nu består OK Västerbotten av närmare 94 000 medlemmar.

Framgången bygger på strategiska vägval. För tre år sedan lämnade OK Västerbotten i stort sett all traditionell marknadsföring för att istället satsa fullt ut på PR, inte minst i digitala kanaler. På så vis har föreningen med precision kunnat föra personlig dialog direkt med sina lokala målgrupper, i syfte att bli mer känd för invånarna i Västerbotten. Under fjolåret arrangerades en gigantisk loppmarknad på alla stationer samtidigt, till förmån för Hjältarnas hus i Umeå. Föreningen samlade också västerbottningarna för att bidra till Sveriges radios insamling för barn som utsätts för sexhandel. Och alla stationer samsände live på Facebook för att manifestera kraften i föreningens tillsammans-tanke. Allt detta bygger i sin tur på ett insikts- och varumärkesarbete med det kooperativa löftet ”mer värde tillsammans” som ledstjärna.

– Vi driver 36 drivmedelsstationer, varav 21 är bemannade. Stationerna fungerar också som post, affärer, kaféer och mötesplatser. På det sättet möjliggör vi liv i hela länet: från kust till fjäll. Västerbottningarna är nog, i mångt och mycket, som vi på OK Västerbotten. Det vill säga att vi delar inställningen om att hjälpa de som behöver det och att inga hinder eller problem är för stora om man är flera som hjälps åt. Och lyckas vi så delar vi på framgången, förklarar Erica Lundgren.

Bildtext:Tillsammans är bäst. OK Västerbottens ledning tillsammans med Punkt PR. Från vänster bakre rad: Mikael Hansson (O), Jakob Mjöbring (P), Åse Thelander (P), Olov Hjärtström Baudin (P). Mittenrad, från vänster: Malin Vikström (P), Hanna Kangassalo (P), Johanna Aretorn (O), David Persson (O), Peter Lilja (O). Längst fram: Sofia Westerlund (P), Erica Lundgren (O) och Johanna Stenmark (P).
O = OK Västerbotten
P = Punkt PR
Foto: Nadja Lindgren, Halleluja

Läs mer om Tillsammans är bäst och titta på filmen som sammanfattar projektet här