Årets svenska spritperson är utsedd

Spritakademiens hederspris Guldnubben har tilldelats Thomas Kuuttanen som är Master Blender för Purity Vodka. Thomas Kuuttanen har sedan 1990-talet även spelat en stor roll för utvecklingen av det svenska whiskyintresset samt ett flertal andra destillat.

Vid en ceremoni på Operakällaren i Stockholm 23 oktober belönades Thomas Kuuttanen med Guldnubben som är Spritakademiens årliga hederspris. Spritakademien är en sammanslutning av fjorton namnkunniga personer som på olika sätt är verksamma inom den svenska dryckeskulturen. Från branschföreträdare, utbildare och producenter till kulturarbetare. I Spritakademiens uppgift ingår att belöna dem som på olika sätt gjort betydande insatser för den svenska spritkulturen.

– En av Thomas Kuuttanens många gärningar i spritbranschen är den egenuppfunna destillationsapparaten på Ellinge Slott. Resultatet är en svensk premiumvodka som inte liknar någon annan, säger Steffo Törnquist, Spritakademiens grundare och preses. Visserligen har Thomas redan vunnit mängder av utmärkelser för sina destillat men Guldnubben får nog ändå betraktas som hans finaste pris hittills.

Bland Thomas Kuuttanens tidigare utmärkelser återfinns exempelvis titeln som världens bästa Master Blender 2016. Thomas är även den enda personen som någonsin vunnit VM-titlar i tre olika kategorier med vodka, whisky och gin.

– Jag är besatt av att finna de perfekta smakerna, säger årets Guldnubbe-vinnare Thomas Kuuttanen. Det är få förunnat att jobba med något så roligt som jag gör. Att dessutom uppmärksammas och hyllas för det är närmast oförskämt. Det ger mig energi att tränga ännu djupare in i smakernas värld samt fyller mig med tacksamhet. Guldnubben kommer jag självklart att bära med största stolthet.

Thomas Kuuttanen är den femte vinnaren av Guldnubben från Spritakademien. Bland de fjorderton medlemmarna i styrelsen återfinns bland annat hovtraktören Stefano Catenacci, konstnären Ernst Billgren och Spritmuseums ordförande Göran Lundqvist.

Thomas Kuuttanen, Master Blender
Mail: t.kuuttanen@purityvodka.com

Purity Vodka AB startade 2007 i Ellinge slott utanför Eslöv. Då hade Master Blender Thomas Kuuttanen spenderat tio år med att utveckla sin alldeles egen destillationsprocess. Den ekologiska vodkan är framtagen för att kombinera elegans och friskhet med karaktär, komplexitet och fyllighet. Hjärtat är vintervete och mältat korn som destilleras långsamt i 34 steg och därefter ofiltrerat reduceras med neutral vetesprit och mineralrikt vatten. Resultatet är en elegant, fyllig och karaktärsfull vodka med stor mineralrikedom och påtaglig ursprungskaraktär av vete och korn. Purity Vodka är utsedd till världens bästa vodka 2017 och finns till försäljning i närmare 30 länder.

www.purityvodka.se

Citat

– En av Thomas Kuuttanens många gärningar i spritbranschen är den egenuppfunna destillationsapparaten på Ellinge Slott. Resultatet är en svensk premiumvodka som inte liknar någon annan.
Steffo Törnquist, Spritakademiens grundare och preses