Purity® Vodka viker sig inte för Absolut Vodka – står upp för sitt varumärke och sin unicitet

The Absolut Company vill att Purity Vodka AB skall fråntas rätten till sitt varumärke Purity till förmån för att man för egen del skall kunna använda Purity i det sammansatta varumärket Absolut Purity. Purity Vodka betecknar detta som ett rent varumärkesintrång och ett försök från Absolut Vodka att för egen del tillägna sig varumärket Purity. Purity Vodka kommer självklart att hävda rätten till sitt varumärke.

Varumärkesintrång och stämning

Purity Vodka (Purity) har sedan februari 2011 uppmanat Absolut Vodka (Absolut), som ingår i världens näst största spritkoncern Pernod Ricard, att upphöra med att använda sig av det sammansatta varumärket Absolut Purity i sin marknadsföring. Då Absolut efter upprepade påstötningar vägrade att upphöra med detta såg sig Purity nödsakad att i oktober 2012 stämma Absolut vid Stockholms Tingsrätt för varumärkesintrång. Absolut svarade i november 2012 med att genstämma Purity och kräva att Tingsrätten upphäver varumärket Purity Vodka.

I juni 2013 har Absolut dessutom inlämnat en stämning i USA för att även där söka upphäva varumärket Purity Vodka. Vidare har Absolut i juli 2013 inlämnat en stämningsansökan till Marknadsdomstolen i Stockholm om att Purity skall upphöra med vissa delar av sin marknadsföring. Detta avser bl. a. bolagets påstående om att Purity Vodka är världens mest prisbelönta vodka (”The Worlds Most Awarded Ultra-Premium Vodka”), samt ett s.k. smakdiagram som man anser placerar Absolut Vodka i en ofördelaktig dager.

-       Purity och Absolut verkar i olika segment. Vi är helt olika i både storlek och inriktning, och vi vill därför inte sammanblandas med varumärket Absolut. Trots detta angriper man oss och jag skulle gärna vilja veta varför, säger Thomas Kuuttanen, Master Blender Purity Vodka.

Varumärket Purity Vodka

Purity Vodka registrerades i Sverige vid PRV år 2004 och har sedan dess registrerats i ett 60-tal länder, däribland USA, EU, samt i ett antal länder i Asien, Sydamerika och Afrika. Företaget, dess medarbetare och ledning har gjort stora ansträngningar och satsat betydande resurser för att skapa en position för sitt varumärke, vilket utan tvivel lyckats, inte minst i USA. Här är företaget etablerat via distributörer och egen personal i 12 delstater, varav Kalifornien, Florida, New York, Illinois och Georgia tillhör de största.

-       Vi har arbetat i tio år för att skapa en unik vodka, som hyllas av vodkaälskare runt om i världen. Självklart kommer vi att hävda rätten till vårt varumärke, säger Thomas Kuuttanen.

Purity Vodka

Purity Vodka utvecklades av Master Blender Thomas Kuuttanen i slutet av 1990-talet. Den första guldmedaljen vanns år 2002 vid The International Wine and Spirits Competition i London, och har därefter följts av inte mindre än 46 guldmedaljer vid internationella tävlingar runt om i världen.

För att i större skala lansera Purity Vodka över världen grundades Purity som ett självständigt bolag år 2006 av Thomas Kuuttanen och ett affärskonsortium med skånska rötter. Purity Vodka säljs idag främst i USA, men också i ett trettiotal länder i alla världsdelar. I Sverige finns Purity Vodka i Systembolagets Beställningssortiment.

Purity Vodka utnämndes till ”Vodka of the Year” både 2011 och 2012 (Grand Spirits Masters, London), och har 2013 utnämnts till ”årets uppstickare” på den amerikanska marknaden (Technomic´s lista över de snabbast växande öl-, vin- och spritvarumärkena på den amerikanska marknaden, de s.k. ”Fierce Five”). Purity har byggt ett eget destilleri vid Ellinge Slott utanför skånska Eslöv. Här tas hjärtat i den ekologiska vodkan fram i en unik process under Thomas Kuuttanens ledning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Bernhoff, styrelseordförande Purity Vodka, +46 705-80 05 30, alternativt via g.bernhoff@Purityvodka.com, eller

Thomas Kuuttanen, Master Blender Purity Vodka, mobil +46 708-20 19 30, eller t.kuuttunen@purityvodka.com.

Om Purity Vodka:
Purity Vodka är världens mest prisbelönta ultra-premium vodka och det första varumärket att vinna titeln "Vodka of the Year" vid Vodka Masters Awards två år i rad. Purity Vodka har sitt ursprung i Master Blender Thomas Kuuttanen´s strävan att omdefiniera vodkakategorin. Hjärtat i Purity Vodka destilleras vid Ellinge Slott strax utanför skånska Eslöv. Genom ett särskilt förfarande, då vodkan destilleras 34 gånger, skapas en så ren sprit att den inte behöver filtreras. För mer information, besök: www.purityvodka.com