Purity Vodka åter utsedd till Grand Vodka Master- Absolut lämnar in ytterligare en stämning

Endast ett företag har någonsin fått den prestigefyllda utmärkelsen Grand Vodka Master tre år i rad, nämligen det ekologiska mikrodestilleriet Purity Vodka från skånska Eslöv. Prisutdelningen ägde rum i London tidigare under dagen. Utmärkelsen delades ut av den internationella branschtidningen The Spirit Business.

Grand Vodka Master 2011, 2012 och 2013

Purity Vodka tillverkar världens mest prisbelönta ultra-premium vodka. Idag fick bolaget ännu en utmärkelse, The Grand Vodka Master, som delas ut i London av den internationella branschtidningen The Spirit Business. Priset baseras på de medaljer som delats ut under året och det märke som fått flest poäng belönas med utmärkelsen. Tävlingarna omfattar flera hundra vodkasorter och avgörs genom blindtester av en panel bestående av framstående spritexperter och journalister. Den som får flest Gold och Master Awards under året premieras med utmärkelsen Grand Vodka Master. Purity Vodka har vunnit 65 Guld- och Mastermedaljer sedan 2002, vilket ingen konkurrent ens är i närheten av.

-          Jag är häpen över hur ett mikrodestilleri som Purity Vodka dominerar internationella tävlingar och för tredje året i rad utnämns till Vodka of the Year. Det är uppenbart att Purity Vodka har hittat receptet på framgång. Nu tar vodkaindustrin steget in i en framtid där drycken inte längre är smak- och doftlös, utan en hantverksmässig spritsort med karaktär och komplexitet, säger Daisy Jones, redaktör på tidningen The Spirit Business.

-          Utmärkelsen är en perfekt avslutning på ett framgångsrikt år för Purity Vodka. Vi är stolta över alla medaljer Purity Vodka tagit hem och att försäljningen har fördubblats. Dessutom gläds vi åt att allt fler konsumenter väljer hantverksmässig kvalitetsvodka. Min övertygelse att kvalitet slår kvantitet står orubbligt fast, säger Thomas Kuuttanen, Master Blender och grundare av Purity Vodka.

Thomas Kuuttanen på plats i London.

Konkurrent irriteras och stämmer igen
För en dryg vecka sedan lämnade The Absolut Company in ännu en stämningsansökan i USA mot Purity Vodka. I det här fallet väljer man att ifrågasätta Purity Vodkas har registrering ” The Spirit of Sweden Purity Vodka” i USA.

-          Det är tråkigt att det stora svensk-franska vodkaföretaget väljer att stämma oss i USA. Vår produkt har en helt annan karaktär och vi vänder oss till olika kundsegment, säger Göran Bernhoff, Styrelseordförande i Purity Vodka.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Göran Bernhoff, Styrelseordförande, mobil 0705-80 05 30, alternativt 040-20 47 64 eller g.bernhoff@purityvodka.com

Thomas Kuuttanen, grundare, och Master Blender, mobil 0708-20 19 30 eller t.kuuttanen@purityvodka.com

Purity Vodka är framtagen av Thomas Kuuttanen, med tjugo års erfarenhet av att producera whisky, gin och akvavit, och tillför ett helt nytt perspektiv till den annars konservativa vodkaindustrin. Ambitionen har varit att skapa en helt ny kategori inom vodka där elegans och friskhet kombineras med karaktär, komplexitet och fyllighet.

Under Purity Vodkas tioåriga liv har en destillationsprocess skapats med en hjälp av en unik panna av koppar och guld på Purity Vodkas destilleri vid Ellinge Slott i Skåne.

Hjärtat i den ekologiska vodkan destilleras långsamt i 34 steg, vilket resulterar i ett smakrikt och ofiltrerat destillat som därefter reduceras med ekologiskt kolonndestillat av vete och mineralrikt vatten. Resultatet är en elegant, fyllig och karaktärsfull vodka med stor mineralrikedom och påtaglig ursprungskaraktär av vete och korn.

Purity Vodka har vunnit 65 Guld- och Masters medaljer vid de tio största internationella sprittävlingarna och säljs i drygt 25 länder världen över, med USA som huvudmarknad.