Skånska Purity Vodka stämmer The Absolut Company

Purity Vodka från skånska Ellinge har valt att stämma The Absolut Company för varumärkesintrång. Skälet är att The Absolut Company, som ägs av franska Pernod Ricard, marknadsför ABSOLUT PURITY som ett sammansatt varumärke i annonser, affischer och annan media. Purity Vodka har tidigare bett The Absolut Company att upphöra med detta, men utan resultat. I förra veckan skickades därför en stämningsansökan till Stockholms Tingsrätt.

The Absolut Companys användning av ABSOLUT PURITY ger ett uppenbart intryck av att det finns ett materiellt samband mellan The Absolut Company och Purity Vodka AB. Detta innebär varumärkesintrång och strider mot Purity Vodkas varumärkesrätt.

- Vi har fört en dialog med The Absolut Company angående deras kampanj. Dessvärre har vi inte sett någon annan utväg än att gå vidare med en stämningsansökan, säger Thomas Kuuttanen som i början av 2000-talet utvecklade Purity Vodka och är en av grundarna av Purity Vodka AB.

Thomas Kuuttanen har under mer än ett decennium envist och outtröttligt arbetat med att förfina sin produkt. Detta målmedvetna arbete har belönats och sedan 2002 har Purity Vodka inhämtat närmare fyrtio segrar vid världens mest betydelsefulla internationella sprittävlingar, samt blivit utsedd till Vodka of the Year i december 2011 av The Spirits Business, världens näst största sprittidning.

- Då vodka till stor del handlar om framtoning förstår vi att det är lockande för konkurrenter att vilja dra fördel av våra framgångar. Om vi accepterar den typ av intrång som The Absolut Company gör sig skyldig till, försvagas vår unikitet och Purity Vodka kommer att sammanblandas med Absolut Vodka, säger Thomas Kuuttanen.

Purity Vodkas tillverkning börjar vid det egna destilleriet i skånska Ellinge. Blandning och buteljering sker i Malmköping. Produktionen är småskalig och vodkan är ekologisk. Idag marknadsförs och säljs Purity Vodka i ett trettiotal länder i Europa, Amerika och Asien, samt i Australien. Dessa etableringar bygger helt på Purity Vodkas unika egenskaper och den varumärkesbild som steg för steg byggts upp.

Purity Vodka har anlitat advokat Jonas Gulliksson på Advokatbyrån Gulliksson i Malmö. Stämningen har föregåtts av utredningar av Ulf Bernitz, Professor emeritus vid Stockholms Universitet i bl.a. immaterialrätt och marknadsrätt samt Per Jonas Nordell, som också är Professor vid Stockholms Universitet med fokus på samma ämnesområden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Thomas Kuuttanen, delägare, styrelsemedlem och Master Blender, mobil +46 708-20 19 30, alternativt +46 40 40 20 47 63, eller t.kuuttanen@purityvodka.com.

Purity Vodka har sitt ursprung vid Ellinge Slott i södra Sverige. Ambitionen från bolagets sida är att erbjuda konsumenter världen över en helt ny vodka där renhet och elegans kombineras med smak, komplexitet och fyllighet.
Thomas Kuuttanen har 20 års erfarenhet av att utveckla och producera whisky, gin, besk och akvavit. Genom nytänkande har han bidragit med nya perspektiv till den annars konservativa spritindustrin.
För framställningen av Purity Vodka har en ny typ av destillationspanna utvecklats. I denna destilleras vodkan inte mindre än 34 gånger för att få fram en produkt som är så ren att den inte behöver filtreras. På så sätt behåller vodkan sin karaktär byggd på ekologiskt odlat vete och korn. Den slutliga blandningen och buteljeringen sker i Malmköping strax söder om Stockholm. Purity Vodka är idag världens mest prisbelönta ultra premium vodka.