Svensk lyxvodka en succé i Cannes

Nu står det klart att svenska Purity Vodka tog hem tretton priser vid The Spirits Masters, The Travel Retail Competition, och The Grand Asian Spirit Masters 2012 i Cannes. Priserna utdelades av The Spirits Business i samband med världens största duty free mässa anordnad av The Tax Free World Association.

The Spirits Business, världens näst största sprittidning med global distribution, arrangerar årligen dessa tävlingar som blivit de mest betydelsefulla i sitt slag. Purity Vodka från skånska Ellinge vann sammanlagt tretton master-och guldmedaljer för kvalitet, smak och design. Vodkatillverkaren blev även ”best in show” i Asien, något man inte hade räknat med. Därmed slog Purity Vodka ut många välkända namn inom bl.a. whisky-, gin-, cognac- och tequila- kategorierna.

Juryn bestod av välrenommerade personer som exempelvis Ian Wisniewski, en internationellt erkänd auktoritet inom branschen. Totalt bedömdes mer än etthundra vodkasorter i blindtest. Thomas Kuuttanen, Master Blender och en av Purity Vodka AB:s grundare, var på plats i Cannes för att ta emot medaljerna.

-  Vi har arbetat hårt med att förfina Purity Vodka. Medaljerna är ett kvitto på att vår produkt återigen visar att den lever upp till de högsta kraven i branschen. Det är vi mycket stolta över, säger Thomas Kuuttanen.

Purity Vodka har under de senaste åren kammat hem sammanlagt 42 guldmedaljer. Det är fler än någon annan tillverkare i ultra premium kategorin.

Vid ceremonin korades Purity Vodka som vinnare i följande kategorier:

• The Spirits Masters
  • The Travel Retail Competition
  • The Grand Asian Spirits Masters

Bifogat kan du läsa mer om samtliga priser.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Thomas Kuuttanen, delägare, styrelsemedlem och Master Blender, mobil +46 708-20 19 30, alternativt +46 40 40 20 47 63, eller t.kuuttanen@purityvodka.com.

Purity Vodka har sitt ursprung vid Ellinge Slott i södra Sverige. Ambitionen från bolagets sida är att erbjuda konsumenter världen över en helt ny vodka där renhet och elegans kombineras med smak, komplexitet och fyllighet. Thomas Kuuttanen har 20 års erfarenhet av att utveckla och producera whisky, gin, besk och akvavit. Genom nytänkande har han bidragit med nya perspektiv till den annars konservativa spritindustrin.

För framställningen av Purity Vodka har en ny typ av destillationspanna utvecklats. I denna destilleras vodkan inte mindre än 34 gånger för att få fram en produkt som är så ren att den inte behöver filtreras. På så sätt behåller vodkan sin karaktär byggd på ekologiskt odlat vete och korn. Den slutliga blandningen och buteljeringen sker i Malmköping strax söder om Stockholm. Purity Vodka är idag världens mest prisbelönta ultra premium vodka.

Sammanställning av priserna som Purity Vodka tog hem i Cannes

THE ASIAN SPIRITS MASTERS

Award                                                                                   Category

Grand Asian Spirits Masters                                                 Best in Show*

Master                                                                                   Smooth

Gold                                                                                       Super Premium

Gold                                                                                       Organic

Gold                                                                                       Scandinavia

Gold                                                                                       Europe

THE VODKA MASTERS

Master                                                                                  Super Premium

Master                                                                                  Scandinavia

Gold                                                                                      Organic

Gold                                                                                      Europe

Gold                                                                                      Design & Packaging

THE TRAVEL RETAIL MASTERS

Award                                                                                  Category

Master                                                                                 Exclusive Spirits

Master                                                                                 Design & Packaging

*Denna utmärkelse får den tillverkare som vinner flest priser, utöver de ordinarie vinsterna.