Svenskt mikrodestilleri sålde slut på vodka

Purity Vodka från Ellinge slott kan kalla sig världens bästa vodka efter att ha vunnit flest guldmedaljer i internationella tävlingar genom tiderna. Under hösten gjordes en rejäl prissänkning av mikrodestilleriets vodka för att få fler svenskar att upptäcka så kallad ultra premium kvalitet. Resultatet blev att Purity Vodka sålde slut i alla lager.

Efter att främst varit inriktad på USA-export har svenska Purity Vodka nu även valt att satsa på sin hemmamarknad. Det sker trots att ultra premium kvalitet endast står för en av tusen sålda flaskor vodka i Sverige. För att göra Purity Vodka tillgänglig till en större målgrupp genomfördes därför en kraftig prissänkning 1 september. Resultat blev att vodkan sålde slut i hela Sverige.

– Responsen av prissänkning tog oss på sängen och tömde lagret, säger Thomas Kuuttanen som är Master Blender på Purity Vodka. Vårt mikrodestilleriet i Ellinge går nu på högvarv för att vi så snart som möjligt ska finnas på hyllorna igen. Den svenska traditionen av att dricka vodka går långt tillbaka i tiden. Vårt mål är därför inte att öka konsumtionen utan att visa på de enorma kvalitetsskillnader som finns inom vodka.

Purity Vodka återfinns normalt sett i utvalda butiker på Systembolaget samt genom beställningssortimentet. Nya flaskor är under full produktion och blir tillgängliga på butikshyllorna och i beställningssortimentet under vecka 41. Priset sänktes på Purity Vodka 1 september från 481 kronor till 298 kronor för en flaska med 70 cl.

Thomas Kuuttanen
Master Blender, Purity Vodka
t.kuuttanen@purityvodka.com

Purity Vodka startade 2005 i Ellinge slott utanför Eslöv. Då hade Master Blender Thomas Kuuttanen spenderat tio år med att utveckla sin alldeles egen destillationsprocess. Idag är fem personer anställda i bolaget i Sverige som exporterar till 24 länder i världen.

Läs mer på www.purityvodka.se

Citat

– Den svenska traditionen av att dricka vodka går långt tillbaka i tiden. Vårt mål är därför inte att öka konsumtionen utan att visa på de enorma kvalitetsskillnader som finns inom vodka.
Thomas Kuuttanen som är Master Blender på Purity Vodka