PUTNAM UTSER NORDISK CHEF FÖR FÖRSÄLJNING OCH MARKNADSFÖRING

Företaget öppnar nordiskt kontor

BOSTON, LONDON, KÖPENHAMN, 4 juni 2008 — Putnam Investments har utsett Eric C. Pedersen till chef för försäljning och marknadsföring i Norden. Han kommer att rapportera till Joseph T. Phoenix, managing director och ansvarig för den europeiska distributionen.

I samband med utnämningen etablerar Putnam ett fristående kontor i Norden.
- Vi är mycket glada över att kunna meddela att Putnam nu öppnar ett nordiskt kontor i Köpenhamn. Kontoret ska bistå institutionella investerare i Sverige, Finland, Norge, Island och Danmark. Norden har avancerade finansiella institutioner och följaktligen också krävande och kunniga kunder. Genom att etablera sig i regionen förbättrar Putnam servicen till de befintliga kunderna och har nu en mycket bra plattform för att erbjuda ett fleral investeringsstrategier, bland annat våra unika räntestrategier, till hela den nordiska institutionella marknaden, säger Joseph T. Phoenix, managing Director och ansvarig för den europeiska distributionen på Putnam.

- Genom att anställa en chef med Erics djupa kunskaper inom både institutionella och privata marknader och genom att etablera ett eget kontor i Norden visar vi hur mycket vi tror på möjligheterna på den här marknaden. Med tanke på Putnams befintliga klientrelationer och den starka efterfrågan på vår investeringskompetens tror vi att detta är den optimala tidpunkten för att långsiktigt engagera oss i regionen, fortsätter Joseph T. Phoenix.

Pedersen kommer att ansvara för företagets distributionsstrategi i Sverige, Norge, Finland, Island och Danmark.

Han kommer till Putnam från Nordea Savings & Asset Management där han var strategichef för kapitalförvaltning, Private Banking och Liv. Han har arbetat inom företaget sedan 2000 och fått alltmer ansvarsfulla uppgifter. Pedersen har en MSc i ekonomi från Köpenhamns universitet med inriktning på makro- och internationell ekonomi.