PVC Forum bjuder in modevärlden

Report this content

Mode och PVC är inte den självklara kombinationen. Men när Bea Szenfeld, en av Sveriges mest prisbelönta unga modedesigners, får skapa fritt, då uppstår magi. På Elmia Polymer mässan i Jönköping, 5-7 maj, kan resultatet beskådas.

Det är PVC Forum som på detta sätt vill visa på PVC- materialets stora bredd och oändliga användningsområden. Bland annat har PVC- lagd väv från senaste vinter- OS i Turin använts, liksom PVC- band från Gislaved Folie och material från Vplast. I händerna på Bea Szenfeld har detta omvandlats till tre klänningar med accessoarer. Kreationerna ställs ut i Materialbibliotekets monter på Elmia Polymer mässan, Nordens ledande mässa för plast- och gummiindustrin. Årets inriktning ligger på framtiden, där designers, formgivare och produktutvecklare är viktiga aktörer.

– PVC är ett material med tillsynes gränslösa möjligheter. Många designers runt om i världen har redan upptäckt det. Det är fantastiskt att se vad Bea har åstadkommit av återanvänd PVC och PVC-material tänkt för annat bruk, säger Lena Lundberg på PVC Forum.

Återbruk viktigt – Jag jobbar mer än gärna med annorlunda material, det är en härlig utmaning. Det gör också att vi får upp ögonen för allt som finns i vår omgivning som kan användas på fler än ett sätt. PVC är ett hållbart material. Jag vill inte vara en del av slit och slängkulturen, återbruk är viktigt för mig, säger Bea.

Tre klänningar med accessoarer Materialet som Bea haft att utgå ifrån är plastbelagda vepor av varierande storlek och färg som använts under olympiska spelen i Turin 2006. De utgör grunden till plaggen.
Av de färgglada PVC- banden från Gislaved Folie, som vanligtvis används till mattvävning, har Bea designat en 70-tals inspirerad klänning. Vplast har bidragit med PVC- material avsett för konferensmappar och plastfickor och pricken över i:et blev det spillmaterial som Bea hittade på golvet under tillverkningsmaskinerna. Resultatet av det blev två underbara 50-tals klänningar och tre par skor.

– PVC-materialet liknar tyg men har en helt annan struktur. Det var omöjligt att jobba med de traditionella moderedskapen som symaskin och strykjärn, istället använde jag skalpeller, limpistol och värmelampor, berättar Bea.

Hur hon lyckats bemästra de olika PVC materialen, berättade hon om på Elmia Polymer mässan under rubriken, Materialet och Designern, då hon skapade stort intresse bland mässans fackbesökare. Stor vikt har lagts vid att locka mässbesökare som arbetar med design, formgivning och produktutveckling och där var Beas designade PVC kollektion ett dragplåster.

Forskning ger resultat – Hela PVC branschen, både i Sverige och i Europa, arbetar med utveckling av hållbarhet och återvinning. Miljöarbetet inom PVC-industrin har nått stora framgångar under de senaste åren. Produktionsmetoder förbättras och återvinningssystem vidareutvecklas, avslutar Lena Lundberg.

För mer information om PVC- materialet kontakta Lena Lundberg Tfn: 08-783 81 88 E-post lena.lundberg@plastkemiforetagen.se

För mer information om PVC- kollektionen kontakta Bea Szenfeld, Mobil 073-689 63 16 eller E-post bea@szenfeld.com

PVC- kollektionen kan också ses på www.pvc.se och på YouTube i slutet av vecka 19.

PVC Forum är en sektorgrupp inom Plast- & Kemiföretagen. Medlemmarna representerar både PVC-branschens råvaruproducenter och bearbetare. PVC Forum arbetar för att anpassa PVC-produkter till ett uthålligt samhälle och för att sprida information om PVC som råvara och material i ett brett samhällsperspektiv.