8 av 10 svenska företagsledare anser att regeringen skapar ett gynnsamt affärsklimat

Svenska företagsledare är mer nöjda med den egna regeringens arbete än företagsledare i många andra länder enligt en ny undersökning av revisions- och konsultföretaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers. Nästan 8 av 10 svenska företagsledare anser att den nuvarande regeringen skapar ett gynnsamt affärsklimat medan knappt 3 av 10 ger samma svar i den globala undersökningen. Såväl svenska VD:ar som företagsledare runt om i världen är eniga om att deras respektive regeringar bör öka fokus på gemensamma regelverk. Arbetslagstiftning och skattesystem är de två områden där en förbättring är mest önskvärd.

I en global studie av PricewaterhouseCoopers har 1150 tongivande företagsledare bland annat redogjort för hur de ser på den egna regeringens arbete. Öhrlings PricewaterhouseCoopers ställde samma frågor till 150 VD:ar på svenska företag för att se om det finns åsiktsskillnader mellan svenska företagsledare och deras kollegor runt om i världen. Resultaten visar att 79 % av de intervjuade svenska företagsledarna tycker att den nuvarande regeringen skapar ett gynnsamt affärsklimat. I den globala undersökningsdelen är endast 26 % lika nöjda med den egna regeringens insats. Ett annat område där synen på den egna regeringens arbete skiljer sig åt är innovation. 7 av 10 företagsledare i Sverige anser att den nuvarande regeringen arbetar för att främja innovation. Den globala undersökningen visar på att knappt 3 av 10 internationella företagsledare har samma åsikt.

Undersökningen innehåller även frågor om regleringar och hur dessa påverkar det egna företaget. Drygt hälften (53 %) av företagsledarna svarar att den egna regeringen bör driva frågan om ett gemensamt ramverk för globala skatter och regleringar. Samma frågor ställdes i den svenska undersökningen.
– Vi kan notera att för drygt två tredjedelar av svenska VD:ar väger gällande regelverk tungt när de fattar verksamhetsbeslut, vilket är i linje med resultatet från den globala undersökningen. Positivt att se är att drygt hälften av svenska företagare anser att de är med och påverkar utformningen av de regelverk som styr företagen, säger Mikael Eriksson, vd Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Det skiljer sig dock en del mellan Sverige och övriga världen när det gäller hur optimistiska företagsledarna är för framtiden. 3 av 10 svenska VD:ar är mycket säkra på en ökad tillväxt på kort sikt. Den globala undersökningen visar att 5 av 10 känner sig mycket säkra på ökad tillväxt på kort sikt.
– Nästan 7 av 10 svenska VD:ar ser tillgången på nyckelkompetens som ett hot mot tillväxt i företaget. 6 av 10 är oroliga för nedgång i stora ekonomier och de smittoeffekter detta kan få på svensk ekonomi. 6 av 10 VD:ar uppger att det tredje största hotet mot tillväxt i Sverige utgörs av tillgången på energi, kommenterar Mikael Eriksson, vd Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

– Svenska VD:ar rankar arbetslagstiftning och skattesystem som de viktigaste områdena där regeringen kan utföra förbättringar. Dessa frågor är betydelsefulla vid regional positionering eftersom svenska företagsledare ser regelverken som en viktig faktor som vägs in när affärsbeslut ska fattas, säger Mikael Eriksson.

Om undersökningen:
Öhrlings PricewaterhouseCoopers genomförde under februari 2008 en undersökning som baseras på intervjuer med 150 VD:ar på svenska företag med en omsättning överstigande 500 MSEK. Hänvisningar till den globala undersökningen avser PricewaterhouseCoopers årliga globala CEO survey 2008 "Compete & Collaborate" som grundar sig på 1 150 intervjuer med VD:ar i 50 olika länder.

Global CEO Survey ger en aktuell bild av attityder, åsikter och framtidssyn bland tongivande företagsledare runt om i världen. Undersökningen baseras på intervjuer med 1150 företagsledare från 50 länder och verksamma inom olika branscher. Genomförandet av intervjuerna ägde rum under perioden september-november 2007.