Årets ekonomistudent 2007 – ett hållbart val

Irja Sandin har utsetts till Årets ekonomistudent 2007 bland annat tack vare ett målmedvetet arbete med hållbarhetsfrågor vid sidan av sina ekonomistudier vid Handelshögskolan i Göteborg. Priset delas årligen ut av Öhrlings PricewaterhouseCoopers och belönar nytänkande och entreprenörsanda bland ekonomistudenter på svenska universitet och högskolor.

För sjätte året har priset Årets ekonomistudent delats ut. I år gick priset till 25-årige Irja Sandin som studerar till civilekonom vid Handelshögskolan i Göteborg och som har varit drivande i flera projekt med fokus på hållbarhetsfrågor.

– Begreppet hållbar utveckling kommer att bli alltmer angeläget för framtidens ekonomer. För mig är det viktigt att se den ekonomiska utvecklingens ansvar för ett globalt hållbart samhälle. Möjligheten att få samarbeta med, och påverka personer på höga positioner i samhället, har gett mig ännu mer energi till att fortsätta mitt engagemang, säger vinnaren Irja Sandin.

– Inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers arbetar vi med just det som Irja efterlyser. Att som marknadsledande revisionsbyrå aktivt medverka i arbetet för ett hållbart samhälle. Ett konkret exempel är att vi försöker få företag att inse vikten av att redovisa CSR-insatser och hållbarhetsarbete på ett korrekt sätt. Vinnaren ligger inte bara rätt i tiden utan helt säkert även i framtiden, kommenterar Mikael Eriksson, VD för Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Vinnaren belönas med en plats på utbildningen Utveckling av Grupp och Ledare (UGL) inklusive efterföljande coachning vid fem tillfällen. Vidare bjuds vinnaren in som gäst vid Globe Forum 2008, med möjlighet att träffa ledare från hela världen och ta del av diskussioner om hållbar utveckling.

Om Irja Sandin
• Irja medverkar i det internationella utbytessamarbetet Ekonomer för Hållbar Utveckling. Målet är att knyta samman ekonomistuderande i Göteborg, Barcelona och Lima och på så sätt skapa en plattform för framtidens ekonomers globala ansvar.
• Under hösten 2007 skrev Irja en kandidatuppsats där hon kopplade ekonomiämnet till ett gemensamt samhällsansvar genom att belysa den senaste tidens uppsving för Rättvis handel.
• Irja har som ordförande i Göteborgs Universitets miljöförening deltagit i introducerandet av begreppet på lärosätets institutioner.