Åtta av tio globala energibolag anser att lågkonjunkturen bromsar klimatinvesteringar

Lågkonjunkturen har byggt upp en osäkerhet om energiindustrin verkligen kommer att klara nödvändiga investeringar för att möta en framtida efterfrågan och samtidigt nå krav på överenskomna klimatmål. Enligt PricewaterhouseCoopers årligen återkommande utfrågning av globala energibolagschefer sätter lågkonjunkturen käppar i investeringshjulen för klimatförbättring. Men trots allt tror energibolagen på en framtid med hög efterfrågan på energi med låga koldioxidutsläpp. En framtid där lagring av koldioxid så kallad Coal Capture Storage (CCS) är en viktig del.

Energibolagen befinner sig just nu i en balansakt där de ska rida ut lågkonjunkturen samtidigt som de ska rusta för en framtida marknad och genomföra klimatförbättrande insatser. I Europa är det många bolag som drar ner eller senarelägger kapitalintensiva investeringar som ska minska utsläppen av koldioxid. Främst beror det på sjunkande priser på utsläppsrätter inom det europeiska handelssystemet EU ETS. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt att köpa utsläppsrätter än att investera. Enligt undersökningen, där 69 ledande energibolag medverkat, anser hela 79 % av de utfrågade energicheferna att lågkonjunkturen försvårar klimatförbättringsarbetet. Två av tre bolag (67 %) anger att problem med kapitalanskaffning bromsar investeringar i klimatprojekt. – Trots lågkonjunkturen kvarstår faktum att energiindustrin står inför stora investeringar i infrastruktur, säkerhet och koldioxideffektiva alternativ för att möta framtidens efterfrågan på ”ren energi”. 2009 kommer att bli en vattendelare för energi och klimat när världens ledare kommer till förhandlingsbordet för att försöka komma fram till en uppföljare efter Kyoto-protokollet. Det kommer att få en avgörande betydelse säger Martin Gavelius, ansvarig för Energy & Utilities vid PricewaterhouseCoopers i Sverige. Enligt undersökningen har handeln med utsläppsrätter påverkat den europeiska energisektorns investeringar i en mer klimatvänlig riktning och 75 % av de europeiska respondenterna svarar att de prioriterar energieffektivisering, kärnkraft och så kallad clean coal technology, vilket är en kraftig ökning jämfört med år 2007. – 83 % av respondenterna från den europeiska energiindustrin har svarat att de utvärderar Coal Capture Storage - lagring av koldioxid i berggrund eller i haven. Det kritiska momentet är att förmå industrin att investera i fullskaliga anläggningar. För det krävs en kombination av ekonomiska incitament, lagar och riktlinjer från politikerna samt en indikation på att priset på kolioxid ökar, menar Martin Gavelius. Undersökningen visar även ett missnöje med respektive länders regeringar på energiområdet. 59 % av respondenterna anser att deras investeringsprogram för förnyelsebar energi påverkas negativt av bristen på tydliga mål och långsiktigt finansiellt stöd från nationellt ansvariga regeringar. I dagsläget är det endast 28 % som tror att förnyelsebar energi, utan finansiellt stöd, kan konkurrera med fossila bränslen. – Detta är en stark signal till kommande klimatmöten under året. Ett tydligare stöd från statsmakterna och mer transparent regelverk över nationsgränserna är nödvändigt för att vi ska få se en ordentlig tillväxt av ny långsiktigt hållbar energiproduktion. I ett sådant perspektiv är det naturligtvis alarmerande att två av tre energibolag upplever att nyinvesteringar och klimatprojekt blir lidande av svårigheter med kapitalanskaffning, säger Martin Gavelius, ansvarig för Energy & Utilities vid PricewaterhouseCoopers i Sverige. Om rapporten Utilities Global Survey är en årligen återkommande undersökning som belyser aktuella frågeställningar som världens ledande energibolag står inför. I årets undersökning medverkar 69 ledande företrädare för energibolag baserade i 39 länder.