Barncancerfonden och Cancerfonden bäst på ideell redovisning

Barncancerfonden blev 2010 års vinnare av tävlingen Bästa årsredovisning inom ideella sektorn. Tävlingen arrangeras av PwC och Swedbank och uppmärksammar de ideella föreningar och verksamhetsstiftelser som rapporterar verksamheten på ett öppet, tydligt och pedagogiskt sätt. I en särskild tävlingskategori för insamlingsorganisationer vann Cancerfonden. Dessutom fick organisationen Kvinna till Kvinna ett hedersomnämnande för sin årsredovisning.

- För oss står den här tävlingen lite extra högt i rang just för att man även granskar den ekonomiska redovisningen och därför tycker vi att det är mycket glädjande att vi vann priset i den öppna klassen. I vår bransch är det viktigt att vara tydlig med hur vi använder de medel vi får in från generösa givare samt vad vi kan åstadkomma för dessa. Det erkännandet som vi fått i och med att vi vann tyder på att vi lyckats spegla vår verksamhet på ett bra sätt", säger Ylva Andersson, informationsansvarig på Barncancerfonden.

Juryn som utsåg vinnarna har arbetat efter kriterier som att organisationen följt gällande redovisningsföreskrifter och att de uppfyller sitt ändamål. Det är viktigt att årsredovisningen ger en informativ, allsidig och sanningsenlig bild av organisationen så att den enskilde medlemmen eller givaren kan få en tydlig bild av organisationens verksamhet.

- I takt med att den ideella sektorns betydelse ökar, blir det allt viktigare att presentera årsredovisningar som både uppfyller redovisningsreglerna och även inger förtroende bland allmänheten. Tydlighet efterfrågas alltmer av medlemmar och intressenter och här lever både Barncancerfonden och Cancerfonden upp till högt ställda krav, säger Johan Sverker, ansvarig för tävlingen Bästa årsredovisning inom ideell sektor vid PwC.

Juryns motiveringar:

Barncancerfonden (vinnare Öppen klass)
”Rapporten i sin helhet ger en mycket god och allsidig information, och den präglas av en säker känsla för vad som kan och bör sägas inom ett känsloladdat område. Verksamhetsberättelsen förenar en intresseväckande redogörelse för forskning och upplysningsverksamhet samtidigt som enskilda människors oro och glädjeämnen får lysa igenom. Bildmaterial och layout är av hög klass liksom presentationen av de ekonomiska förutsättningarna. Rapporten ger också hänvisningar till ytterligare information på nätet, vilket är ett bra sätt att hålla ner omfånget och utnyttja digitala medier.”

Cancerfonden (vinnare klass för Insamlingsorganisationer)
”Verksamhetsberättelsen präglas av hög professionell klass och saklighet, samtidigt som ett ”tungt” material görs levande och intresseväckande för en större läsekrets.  Insamlingsverksamheten är väl beskriven och det går att urskilja en medveten strategi, som innefattar spännande och innovativa inslag som fått stort genomslag i samhället.”

Kvinna till Kvinna (hedersomnämnande)
”Många av våra ideella organisationer har börjat som proteströrelser. Det är glädjande att det fortfarande går att mobilisera aktivister och gemensamt attackera ett problem. Det starka engagemanget för och tillsammans med kvinnor i hela världen presenteras på ett sakligt och övertygande sätt, samtidigt som man inte hymlar med kritiken mot etablerade makthavare.”

Utöver de två vinnarna gick följande organisationer vidare till finalen:

Finalister Öppen klass:
Cancerfonden, Erikshjälpen , Hyresgästföreningen, IM Individuell Människohjälp, Karlstad Stift, Kooperation Utan Gränser, Kvinna till Kvinna, Svenska Röda Korset, Svenska Kyrkan, nationell nivå, Sveriges Riksidrottsförbund, Svenska Skolidrottsförbundet

Finalister klass för Insamlingsorganisationer:
Barncancerfonden, IM Individuell Människohjälp, Kooperation utan gränser, Svenska Röda Korset

För ytterligare information:
Johan Sverker, ansvarig för tävlingen Bästa årsredovisning inom ideell sektor, PwC
Tel 0709-29 31 07, e-post: johan.sverker@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.