Bygg- och anläggningsbranschen hårt drabbad av ekobrott

Vart fjärde företag inom bygg- och anläggningsbranschen har utsatts för ekonomisk brottslighet under det gångna året och det är oegentligheter som redovisningsbrott, mutor and korruption som ökar mest. Det visar en ny internationell undersökning från PricewaterhouseCoopers som baseras på svar från 226 företag i bygg- och anläggningsbranschen världen över.

– Branschen är hårt belastad när det gäller olika former av ekonomisk brottslighet. Så många som 24 % av de utfrågade företagen drabbades av ekobrott under året och 47 % av dessa företag kunde vittna om mutbrott och korruption. Detta är nästan dubbelt upp mot till exempel handel- och försäkringsbranscherna, berättar Peter Lindstrand, branschansvarig för Entreprenad vid PricewaterhouseCoopers. Undersökningen visar att uttrycket ”möjligheterna gör tjuven”, inte är den viktigaste faktorn som utlöser ekobrotten i branschen. Närmare tre av fyra (72 %) av de medverkande menar att en generellt ökad press på resultat och möjligheter till incitament är bakomliggande faktorer till en ökad risk för ekonomisk brottslighet. – En ökad press på prestationer och resultat, till exempel för att vinna kontrakt, leder alltför ofta till att osunda beteenden utvecklas, exempelvis korruption, säger Ulf Sandlund som arbetar med Forensic Services inom PricewaterhouseCoopers. – Det är stora summor som står på spel till följd av ekobrotten. Elva av de undersökta företagen konstaterar att deras direkt mätbara bortfall till följd av ekobrotten var högre än 500 000 dollar under det gånga året. Därtill kommer de indirekta kostnaderna som kan bli mycket kännbara och drabba företagen under längre tid. Men det finns naturligtvis andra aspekter på problematiken än de rent ekonomiska. Över hälften av företagen (55 %) är av åsikten att ekonomisk brottslighet slår hårt mot arbetsmoralen, menar Peter Lindstrand. Undersökningen visar även att: • Trots branschens initiativ med att använda spårbarhet i fabriker, på utrustning och material är det fortfarande direkta stölder som toppar statistiken över ekobrott inom branschen. • En fjärdedel av oegentligheterna upptäcktes med hjälp av interna kontrollprocesser, vilket är en ökning från motsvarande studie 2007 då endast 16 % upptäcktes internt. • Fler än vart tredje företag i branschen har inte genomfört en kartläggning över riskerna när det gäller ekobrott under det senaste året. • Regelfrågor med koppling till ekobrott, framför allt korruption hamnar alltmer i centrum i företagsledningarna då internationella organisationer som OECD, FN och Världsbanken samt nationella lagstiftare och myndigheter koordinerar sina insatser mot ekobrott. Som en konsekvens väntas höjda straffskalor och uteslutning vid kontraktsdiskussioner framöver. Om rapporten: I undersökningen har 226 företag från 43 länder verksamma inom bygg- och anläggningsbranschen medverkat. Respondenterna har någon form av ledande befattning på chefs- lednings eller styrelsenivå. Rapporten i sin helhet kan laddas ner på www.pwc.com/construction.