Cancerfonden redovisar bäst inom ideell sektor

Cancerfonden mottog igår utmärkelsen Årets redovisning i den ideella sektorn, som uppmärksammar de ideella föreningar och verksamhetsstiftelser som rapporterar verksamheten på ett öppet, tydligt och pedagogiskt sätt.

PwC har under tretton år utsett den bästa redovisningen inom den ideella sektorn. Genom att lyfta fram goda exempel och peka på konkreta förbättringsområden vill tävlingen inspirera organisationer till att ytterligare utveckla sin redovisning.

– Jag är jätteglad. Vi har varit med bland finalisterna i många år och årets utmärkelse visar att vi nu har lyckats. Det sporrar för att jobba vidare på samma väg och försöka göra detta ännu bättre, säger Inga Wall, kvalitets- och verksamhetsutvecklare på Cancerfonden tog emot priset.

– Inom den ideella sektorn blir det allt viktigare med redovisningar som inte bara uppfyller redovisningsreglerna, utan också berättar om själva verksamheten. På så sätt kan medlemmar, bidragsgivare och andra intressenter ta del av resultat som verksamheten har uppnått under året. Cancerfonden är en föregångare när det gäller dessa kriterier, berättar Marie Welin, PwC och ansvarig för utmärkelsen Årets redovisning i den ideella sektorn.

Juryns motivering:
“Med hjälp av många exempel och en tydlig resultatkedja får läsaren god inblick i och förståelse för hur organisationen tolkar sitt uppdrag och tar det från ord till handling. Organisationen presenterar det viktigaste verktyget – forskning – och redovisar på ett föredömligt sätt hur man genom insamlingar och ekonomiskt stöd till forskningsprojekt arbetar för att besegra cancer.”

Följande organisationer gick vidare till finalen i Årets redovisning i den ideella sektorn:
Barncancerfonden, Cancerfonden, Kvinna till Kvinna, Läkare utan gränser, Läkarmissionen, Stockholms Stadsmission, Svenska Byggnadsarbetareförbundet, Svenska Friidrottsförbundet, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Turistföreningen och We effect.

För mer information kontakta:
Marie Welin, ansvarig för utmärkelsen Årets redovisning i den ideella sektorn, PwC Sverige
Tel 0709-29 42 98, e-post: marie.welin@se.pwc.com

Martin Askman, kommunikationschef, PwC Sverige
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 195 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.