Cirkulär elektronik skapar både bättre affärer och klimat

I en ny rapport har PwC undersökt hur cirkulär elektronik kan påverka näringslivet och samhället. Resultaten visar tydligt att nya cirkulära modeller ger bättre kostnadseffektivitet och betydande minskningar av koldioxidutsläpp. För hela den globala elektronikbranschen handlar det om besparingar på hundratals miljarder dollar fram till 2035.

– Vår kartläggning av den globala elektronikbranschen visar att cirkulära strategier i genomsnitt ger tolv procent lägre kostnader och tio procent koldioxidreducering. Elektronik har en stor negativ påverkan på flera områden. Inte minst på grund av användningen av ändliga resurser, kränkningar av mänskliga rättigheter under utvinningen av råvaror samt stora avfallsmängder från uttjänt elektronik. Dessutom har många produkter allt kortare livslängder. Det här är ohållbart för vårt klimat och samhälle, berättar Natalia Lopez, rådgivare och expert inom cirkulära affärsmodeller på PwC Sverige.

PwC:s analys visar på stora ekonomiska vinningar för de aktörer som vågar utmana affärsmodellerna. Utan omställning till cirkularitet väntas de operationella kostnaderna inom elektronikbranschen öka med minst cirka 15 procent fram till år 2035. Mest fördelaktig är en så kallad PaaS-modell (produkt-som- tjänst). I korta drag handlar det om att tillhandahålla en produkt som en löpande tjänst, istället för att sälja dem som fysiska varor.  En övergång till en sådan modell skulle innebära en sänkning av operationella kostnader för den globala elektronikbranschen med i genomsnitt 31 procent fram till 2035, vilket motsvarar hela 566 miljarder dollar. Dessutom reduceras koldioxidpåverkan från branschen med 15 procent.

Rapporten har tittat närmare på tre olika affärsmodeller för cirkulär ekonomi med fokus på de närmaste tolv åren. Förutom PaaS-modellen har även materialåterbruk och återtillverkning av elektronikdelar analyserats. Samtliga av dessa affärsmodeller ger bättre kostnadseffektivitet och betydande minskningar av koldioxidutsläpp i förhållande till traditionella modeller.

– Cirkularitet har tidigare uppfattats som dyrt och olönsamt, men den här rapporten visar att det istället landar i motsatsen, speciellt med hjälp av PaaS-modeller. PaaS genererar inte bara en konsekvent inkomst utan hjälper också att bygga starkare relationer med kunder. Sen är det kul att se att man kan börja med enklare åtgärder och se positiva resultat även där, utan att företaget behöver göra större investeringar, säger Andreas Nobell på TCO Development som medverkat som expert i rapporten. TCO Development ligger bakom TCO Certified, som är den ledande hållbarhetscertifieringen för IT-produkter.

Kostnadsbesparingar och minskningar av koldioxidpåverkan utefter olika affärsmodeller och branschsegment. Jämförelse med en traditionell linjär modell fram till 2035. Svar i procent.

Kostnadsbesparingar Återtillverkning (Circular Inputs) Materialåterbruk(Remanufacturing) Produkt som tjänst (Product-as-a-Service/Paas)
Konsumentelektronik 12 % 13 % 27 %
ICT (Information and communications technology) 13% 17% 34%
Fordonselektronik 10% 12% n/a
Industri- och medicinsk elektronik 12 % 16 % 36 %
Samtliga segment 12 % 15 % 31 %
Koldioxidminskningar Återtillverkning(Circular Inputs) Återbruk(Remanufacturing) Produkt-som-tjänst(Product-as-a-Service/PaaS)
Konsumentelektronik 2 % 31 % 36 %
ICT (Information and communications technology) 22% 32% 33%
Fordonselektronik 3% 5% n/a
Industri- och medicinsk elektronik 6 % 9 % 8 %
Samtliga segment 10 % 15 % 15 %

Källa: PwC:s rapport Future-proofing the electronics industry: The case for circular business models 2023

Om studien
PwC har genomfört en kartläggning av ekonomiska och klimatmässiga incitament för omställning till cirkulära affärsmodeller inom elektronikbranschen. Tidsperspektivet är en jämförelse fram till år 2035, där de cirkulära modellerna har ställts mot traditionella linjära affärsmodeller. Här kan du ladda ner rapporten

För mer information

Natalia Lopez, rådgivare och expert inom cirkulära affärsmodeller, natalia.ll.lopez@pwc.com

Aria Mohajer Soltani, rådgivare och expert inom hållbarhetsstrategi, aria.soltani@pwc.com

Jenny Lilljeqvist, presschef, jenny.lilljeqvist@gmail.com0708 18 82 55

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med 3 000 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.

PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 328 000 medarbetare i 152 länder.

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn