Ericsson bäst på bolagsstyrningsrapportering

Ericsson är Sveriges bästa företag när det gäller bolagsstyrningsrapportering. För sjunde året i rad arrangerar PwC tävlingen Bästa Bolagsstyrningsrapportering för att lyfta fram goda exempel i tillämpningen av Svensk kod för bolagsstyrning.

Tävlingen utlystes i januari 2005 efter att Svensk kod för bolagsstyrning presenterades av Kodgruppens ordförande Erik Åsbrink i samband med Börsföretagsforum. Vinnare har genom åren varit Atlas Copco, Assa Abloy, SEB, Handelsbanken samt Trelleborg.

I år får Ericsson utmärkelsen efter att juryn utvärderat 259 bolag. Totalt omfattas drygt 279 bolag av den nya koden. 20 stycken bolag sorterades bort på grund av att de tillämpat en annan kod än den svenska eller avnoterats.

Juryns utvärdering av bolagsrapport och annan bolagsstyrningsinformation i årsredovisningar och på företagens hemsidor, utgår från kriterierna fullständighet, trovärdighet, begriplighet och värdeskapande.

– God bolagsstyrning är bra för affärerna och gynnar företagens långsiktiga värdeutveckling. Vår ambition med utmärkelsen är att lyfta fram goda exempel på hur styrelser kan redovisa efterlevnad av koden på ett förtroendegivande och kreativt sätt. Generellt har kvaliteten förbättrats över tid och de stora börsbolagens rapportering håller sig väl i internationella jämförelser. I år visar Ericsson på en hög ambitionsnivå och rapporterar kring bolagsstyrningen på ett heltäckande och personligt sätt, säger Eva Blom, ansvarig för tävlingen inom PwC.

– Som ett börsnoterat bolag med verksamhet i 180 länder och med över 100 000 anställda lägger vi stor vikt vid att på ett korrekt och transparent sätt beskriva vår verksamhet och den omvärld vi befinner oss i. Vi är glada över att vårt arbete med bolagsstyrning nu uppmärksammas, säger Nina Macpherson, chefsjurist för Ericsson-koncernen.

Juryns motivering:

”Ericssons bolagsstyrningsrapport är heltäckande och håller en hög och jämn kvalitet. Ordförandens inledningsord anger tonen för vilka värderingar som styr och styrelsearbetet redovisas på ett informativt och pedagogiskt sätt. Beskrivningen av bolagets affär och risker ger läsaren en företagsspecifik och transparent helhetsbild. Juryn får en gedigen förståelse för styrningen av en komplex verksamhet i en global miljö. Den detaljerade redovisningen av hur ersättningssystemen är uppbyggda är föredömlig.”

Juryn bestod i år av Sussi Kvart (ordförande), Lars-Erik Forsgårdh, Meg Tivéus och Sophie Nachemson-Ekwall.

För mer information kontakta:

Eva Blom, partner PwC

Tel 0709-29 33 88, e-post eva.blom@se.pwc.com

Mattias Isaksson, marknads- och kommunikationschef PwC
Tel 0706-60 52 55, e-post: mattias.isaksson@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap
utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.