Europa går förbi USA när det gäller börsattraktion

London återtog förstplatsen för börsnoteringar i Europa under årets första tre månader. Ett uppvaknande som i högsta grad medverkade till att Europa för första gången sedan 2008 tog klivet förbi USA både när det gäller antal och volym av marknadsnoteringar. Det visar PricewaterhouseCoopers återkommande analys över börsintroduktioner i Europa.

Under första kvartalet 2010 genomfördes 77 nya noteringar på europabörserna till ett samlat värde av 4,7 miljarder euro. En tydlig ökning i antal i jämförelse med de 55 listningar som ägde rum under fjärde kvartalet 2009. Värdemässigt var nivåerna något lägre än föregående kvartal då introduktionernas totala insamlade kapital landade på 5,2 miljarder euro. En jämförelse ett år tillbaka i tiden visar på en markant uppgång. Första kvartalet 2009 mäktade europabörserna endast med 16 introduktioner till ett totalt värde av 35 miljoner euro. – Framförallt såg vi en dramatisk ökning av börsintroduktioner under mars månad då 43 av kvartalets 77 noteringar genomfördes. Årets tre första månader har kantats av såväl avbrutna introduktionsförsök som framgångsrika noteringar som gått hela vägen och samlat in kapital i nivåer upp till 5-6 miljarder kronor, kommenterar Lennart Danielsson ansvarig för IPO Services vid PricewaterhouseCoopers i Sverige. Som kontrast till europabörsernas ökade attraktion gick USA-börserna i motsatt riktning och stannade på 27 noteringar till ett värde av 3,0 miljarder euro. För första gången sedan fjärde kvartalet 2008 var därmed insamlat kapitalet vid noteringar större i Europa än i USA. London Stock Exchange dominerade värdemässigt bland de europeiska börserna med 20 introduktioner till ett totalt insamlat kapital av 2,1 miljarder euro. Därefter följde Deutsche Börse med åtta noteringar som inbringade 1,7 miljarder euro, däribland de två värdemässigt största noteringarna av Kabel Deutschland Holding och Brenntag. På NASDAQ OMX genomfördes sex noteringar till ett värde av ca 99 miljoner euro, vilket var en markant uppgång från Q4 2009 då tre noteringar inbringade 38 miljoner euro. De fem största börsintroduktionerna i Europa under Q1 2010 Bolag, Värde (miljoner €), Börs Kabel Deutschland Holding (telecom), 660, Deutsche Börse Brenntag (industri), 650, Deutsche Börse African Barrick Gold (gruvbolag), 645, London Stock Exchange Horizon Acquisition (finansbolag), 457, London Stock Exchange Medica (hälsovård), 275, Euronext – Det ekonomiska läget runt om i Europa är fortfarande osäkert. Orosmoln som nationella budgetunderskott och politisk instabilitet spelar i hög grad in i bedömningen av den närmaste framtiden och huruvida börsaptiten kan öka ytterligare. Om inte situationen förändras i närtid kan det finnas anledning att revidera vår prognos om en ytterligare ökning av antalet introduktioner under andra kvartalet 2010, avslutar Lennart Danielsson. Läs mer om rapporten IPO Watch Europe Q1 2010 på www.pwc.com/se/marknadsnotering.