Europeiska storföretag: Gemensamt europeiskt system för bolagsskatt snart verklighet

Två av tre multinationella företag är övertygade om att ett gemensamt bolagsskattesystem inom EU är nära förestående. Men bara hälften av företagen är förberedda för vad förändringen kan innebära för det egna företaget. Svaren framkom när drygt 100 skatteansvariga inom europeiska storföretag utfrågades i en undersökning av PricewaterhouseCoopers.

Frågan om ett gemensamt bolagsskattesystem (CCCTB - Common Consolidated Corporate Tax base), finns med på agendan när EU:s Ecofin-grupp träffas i september 2008. Signalen till näringslivet har varit att ett direktiv kan komma att antas. Storföretagen är den kategori av företag som påverkas mest av ett eventuell nytt skattesystem. Trots detta är många multinationella företag oförberedda och har inte analyserat hur ett gemensamt bolagsskattesystem kan påverka deras verksamhet.

Den aktuella undersökningen visar att två av tre utfrågade skatteansvariga (67 %) är övertygade om att ett gemensamt euroepiskt bolagsskattesystem blir verklighet inom en snar framtid. Samtidigt har endast 51 % av företagen påbörjat en analys av hur CCCTB kommer att påverka deras verksamhet.
– Ett gemensamt europeiskt skattetåg har börjat rulla, men många större bolag riskerar att fastna på perrongen. Inom EU är processen långt gången och ett gemensamt skattesystem kan bli verklighet redan 2011, kommenterar Roger Gavelin, ansvarig för skatterådgivning inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Undersökningen visar även att synen på ett gemensamt bolagsskattesystem förändrats och att fler skattechefer nu är positiva till företeelsen. Nu tror endast var fjärde svarande skattechef (24 %) att CCCTB är ofördelaktig och att det skulle innebära ökade skattekostnader. Detta är en markant förändring från motsvarande undersökning 2006, då 43 % av de skatteansvariga såg negativa konsekvenser.
– En slutlig utformning mejslas fram och fler ser fördelar med en förändring. Det är helt klart hög tid för företagen att fundera på hur förslaget kan påverka deras affärer. Nästa steg är att ta med en förändring i det strategiska planeringsarbetet.