Exporten tar fart för verkstadsbolagen i USA

Optimismen gror inom verkstadsindustrin i USA. Tillväxt och ökad export väntar runt hörnet under de kommande 12 månaderna. Samtidigt oroas bolagen över att eventuell ny lagstiftning i krisens spår kan verka tillväxthämmande. Detta enligt en återkommande undersökning av verkstadsindustrin i USA som genomförs av PricewaterhouseCoopers.

– Tre av fyra företag förväntar sig nu ökad tillväxt i det egna bolaget under det kommande året, en tydlig ökning med hela 18 procentenheter från föregående kvartal. Som en konsekvens ökar även den prognostiserade genomsnittliga tillväxten till 3,0 % från 2,7 % i föregående undersökning, kommenterar Olof Enerbäck, branschansvarig för Verkstad vid PricewaterhouseCoopers i Sverige.

Undersökningen visar även att bolagens export tar ytterligare ett kliv framåt. Redan föregående kvartal var det fler bolag som angav en exportökning i förhållande till en minskning. Nu är skillnaderna än större och hälften av bolagen (49 %) rapporterar ökad export under årets tre första månader.

– Exportutvecklingen kan vi även se i Sverige där 36 % av bolagen rapporterar en ökad export motsvarande period. Intressant är även att 70 % av bolagen planerar för ökade utgifter under det kommande året. Framförallt är det nya produkter eller tjänster som står högst upp på investeringslistan och som 43 % anger. Därefter följer FoU där 28 % tänker öka utgifterna, berättar Olof Enerbäck.

Men det finns även orosmoln i undersökningen. Närmare tre av fyra (73 %) bolag befarar att eventuella förändringar av lagstiftning riskerar ge negativa konsekvenser för efterfrågan och tillväxt under det kommande året. Resultaten visar även att just minskad efterfrågan ses som det största hindret för tillväxt i det egna bolaget och som anges av 63 %.

Övriga resultat från undersökningen:

• Tydlig minskning av försäljningspriserna. 28 % uppger att de har minskat försäljningspriserna i förhållande till föregående kvartal. 13 % svarar att de har ökat försäljningspriserna.
  • Nettokostnaderna svagt uppåt. 20 % anger att nettokostnaderna har ökat under det första kvartalet 2010. 15 procent svarar att nettokostnaderna har minskat .
  • Stagnerande bruttomarginaler. 33 % rapporterar högre bruttomarginaler under det första kvartalet 2010. 35 % svarar att bruttomarginalerna har sjunkit.
  • Långsam förbättring på arbetsfronten. 27 % anger att de tänker öka antalet anställa under de kommande 12 månaderna. 17 % räknar med ytterligare nedskärningar och 56 % ser en oförändrad situation.
  • Uppåt för M&A-aktiviteter. 37 % planerar för företagsförvärv och sammanslagningar under de kommande 12 månaderna vilket är 9 procentenheter fler än föregående kvartal.
  • Fler bolag blickar utanför USA. 28 % planerar för internationell expansion under de kommande 12 månaderna, vilket är 8 procentenheter fler i förhållande till föregående kvartal.

Om undersökningen
I undersökningen Manufacturing Barometer har PricewaterhouseCoopers intervjuat ledningen i 60 verkstadsbolag baserade i USA. Inriktning på frågorna var affärsresultat för det första kvartalet 2010, det ekonomiska läget samt förväntningar för tillväxt under de kommande 12 månaderna. Undersökningen är kvartalsvis återkommande. För en fullständig detaljerad bild av varje fråga för de gångna fem kvartalens undersökningar hänvisas till rapporten ”Manufacturing Barometer Q1 2010” som återfinns på www.pwc.com/se/verkstad.

Fakta om PricewaterhouseCoopers:
PricewaterhouseCoopers i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PricewaterhouseCoopers i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PricewaterhouseCoopers som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 163 000 medarbetare i 151 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.