Finansieringsfrågan utmanar svensk gruvnäring

Svensk gruvnärings framtidstro grusas av utmaningar med finansiering och fallande råvarupriser. Det visar PwC:s Gruvbarometer som varje år fångar trender och attityder i branschen.

– Det har varit ett utmanande år för den svenska gruvsektorn. Fallande metallpriser för flera av de viktigaste metallerna för branschen, utmaningar med riskfinansiering och kritik i media för bristande miljö- och hållbarhetsarbete är alla bidragande orsaker till att vi ser en dämpad optimism och avtagande prospekteringstakt för året, säger Sten Håkansson, ansvarig för Metal & Mining inom PwC.

Undersökningen visar att den viktigaste branschfrågan handlar om finansiering, drygt sex av tio branschföreträdare ser det som det främsta hotet mot verksamheten framöver. Frågan har fått allt större betydelse genom åren, 2011 var det bara 19 procent som angav finansieringsfrågan som ett hinder för att nå uppsatta mål. Fluktuationer i råvarupriserna är också en branschfråga som får allt större betydelse. En tredjedel av företagen ser det som ett hinder för verksamheten jämfört med 11 procent 2011.

– Det är inte osannolikt att vi återigen kommer att se stigande metallpriser då det fortfarande till exempel konsumeras mindre metaller per capita i Kina än i västvärlden. Tillväxt i nya tillväxtekonomier kan öka efterfrågan ytterligare vilket skapar förutsättningar för högre priser, kommenterar Sten Håkansson.

När det gäller synen på tillväxt för det egna företaget tror 64 procent på en ökning. Trots den höga nivån är det en minskning från 2013 då 75 procent trodde på volymtillväxt och högre vinster. Investeringarna minskar och inriktas i huvudsak på prospekteringar, miljörelaterade frågor, forskning och utveckling samt utbyggnad av kapacitet. Branschen spår också fler företagssammanslagningar. Så många som 72 procent ser en ökning de kommande två åren där minst en part är ett svenskt företag.

När det gäller behovet av att nyanställa anger 44 procent av företagen att de tror på en ökning, att jämföras med 2013 då 79 procent trodde på ökade anställningar.

Ladda ner rapporten här: http://pwcprd-wip.pwcinternal.com/sv_SE/se/metal-mining/publikationer/gruvbarometern-2014.jhtml?linktransform=no

Om undersökningen

Gruvbarometern lanseras årligen av PwC i samband med Hindersmässan i Örebro. Undersökningen tittar närmare på trender och attityder bland landets gruvföretag. Årets undersökning bygger på 24 intervjuer med företagsledare på vd och ekonomichefsnivå under december 2013.

För mer information kontakta gärna:

Sten Håkansson, branschansvarig för Metal & Mining, PwC
Tel 0709-29 33 49, e-post: sten.haakansson@se.pwc.com

Jenny Huselius, kommunikationsansvarig bransch
Tel 0702 00 91 39, e-post: jenny.huselius@se.pwc.com

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.