Finanskrisen sätter press på företagsförvärv

Så många som sju av tio företagsförvärv misslyckas enligt internationell statistik. En ny undersökning från Öhrlings PricewaterhouseCoopers visar nu att svenska bolag bommar möjligheter att maximera värden vid företagsförvärv. Finanskrisen sätter en ökad press på bolagens arbete med integrering av förvärv. Samtidigt har extern kommunikation till investerare och analytiker inte prioriterats vid företags-integrationer. Dessutom är det många styrelser som inte engagerar sig tillräckligt när det gäller integrationsprocesser och strategier.

I undersökningen har ekonomichefer i medelstora och större bolag svarat på frågor om synen på förvärvsprocesser. Resultaten visar att det ekonomiska läget har stor påverkan på bolagens förberedelser vid förvärv. Nästan två av tre bolag (64 %) menar att finanskris och lågkonjunktur ställer ökade krav på väl fungerande processer och strategier för att integrera förvärvade verksamheter.

Undersökningen visar även att en tydlig integrationsstrategi har prioriterats högt av många bolag (67 %). Betydligt längre ner hamnade dock extern kommunikation till investerare och analytiker under integrationsprocessen.

– Det är anmärkningsvärt att endast ett av tre bolag (35 %) anser sig ha fokuserat på kommunikation till investerare och analytiker. Framförallt är detta bolagens bedömning och med största sannolikhet är intressenternas bild knappast mer positiv, säger Henrik Sörensen som arbetar med förvärvsintegration inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

När det gäller nuläget så visar undersökningen att styrelsens engagemang lämnar en hel del övrigt att önska.

– För att förvärvsprocessen ska lyckas fullt ut är det viktigt att styrelserna tar ett tydligt ansvar i arbetet med integrationsprocesser och strategier. Därför är det oroande att bara hälften (50 %) av företagen anser att deras styrelser är aktivt involverade i att säkerställa processer och strategier för att integrera förvärvade verksamheter. Av dessa är det dessutom bara 14 % som instämmer helt och hållet i påståendet, kommentarer Henrik Sörensen.

I undersökningen har det även ställts frågor om företagens viktigaste utmaningar i samband med företagsförvärv. När bolagen listar de tre viktigaste utmaningarna så är det dominerande svaret Integrera olika företagskulturer som anges av 59 % av respondenterna. På andra plats följer Motivera medarbetarna (46 %). Process- och IT-integration hamnar däremot längre ner och listas endast av var tredje svarande (32 %).

Om undersökningen:
Undersökningen har riktat sig till ekonomichefer inom medelstora och större företag som varit involverade i förvärvsprocesser under de senaste fem åren. 100 intervjuer har genomförts via telefon under november 2008.