Företag med finansiella tjänster mest eftertraktade vid uppköp

Företag som tillhandahåller finansiella tjänster stod för en femtedel av de europeiska M&A-transaktionerna (företagsuppköp och sammanslagningar) under 2007. Det är fortfarande hög aktivitet när det gäller M&A-transaktioner inom den finansiella tjänstesektorn, med affärer till totala värden på en nivå 52 % högre än 2006. Detta enligt en ny rapport om företagstransaktioner inom Europa från PricewaterhouseCoopers.

Under 2007 genomfördes transaktioner inom den finansiella tjänstesektorn (FS) till ett totalt värde av 207,7 miljarder euro, vilket innebar en uppgång med 52 % från de 136,9 miljarder euro som noterades under 2006. 281 transaktioner genomfördes. En volymökning med 61 procent mot föregående år.

– Trenden är tydlig och genomsyrar samtliga storlekskategorier. Antalet transaktioner över 1 miljard euro ökade till 31 från 18. Vi ser även en klar ökning bland mindre transaktioner - under 0,5 miljarder euro - som ökade i antal med nästan 64 procent jämfört med 2006 års nivå, kommenterar Johan Rosenberg, ansvarig för Företagstransaktioner, Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Sett till de enskilda delarna inom FS svarade banksektorn för en betydande del av den totala europeiska M&A-verksamheten inom sektorn med ett totalt värde av 141,4 miljarder euro. Rapporten visar en värdeökning på 72 % för försäkringstransaktioner och en mer än femfaldig tillväxt inom kapitalförvaltningstransaktioner.

– Kreditkrisen ser ut att förändra förvärvsbilden inom den finansiella tjänstesektorn. För de banker som är särskilt beroende av kapitalmarknader för finansiering kan det säkerligen bli aktuellt med försäljningar av tillgångar under 2008. Asiatiska banker har tidigare visat intresse för Europa. Dessa inviter kan komma att tas emot med mer öppna armar av de europeiska bankerna under det kommande året. Vi kan även få se fler banker som tar emot kapital som erbjuds av så kallade Sovereign Wealth Funds, kommenterar Annica Lundblad, Advisory Partner inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

I undersökning framkommer bland annat även:
• Den absoluta förvärvstungviktaren under 2007 var RBS köp av ABN AMRO, som i sig stod för ca en tredjedel av det totala värdet av samtliga europeiska transaktioner inom den finansiella tjänstesektorn. Men noterbart är att FS-sektorns M&A-nivå skulle ha stigit även utan denna transaktion.
• PricewaterhouseCoopers förväntar sig fortsatt stor M&A-aktivitet inom praktiskt taget alla områden av försäkringssektorn under 2008. Kapitalbehovet hos Solvency II, med bestämmelser som ska vara genomförda 2010, kommer troligen att leda till att försäkringsbolag avvecklar delar utanför kärnverksamheten. Samt en ökad strävan efter förvärv som genererar större spridningsfördelar.

Ladda ner rapporten From uncertainty to opportunity: FS M&A in Europe’s developed and developing markets på Öhrlings PricewaterhouseCoopers webbplats - www.pwc.com/se.