Företag saknar säkerhetspolicyer för sociala medier

Drygt tre av fyra företag saknar en säkerhetspolicy för sociala medier och hälften av företagen har skurit ned på viktiga säkerhetsinvesteringar till följd av det ekonomiska läget.  Samtidigt planerar nu vartannat företag för ökade investeringar i IT-säkerhet under det kommande året. Det visar en ny global undersökning där personer på ledande befattningar från 13 000 företag har medverkat och som genomförts av PwC i samarbete med CIO Magazine.

Enligt undersökningen upplever de flesta företagen brister när det gäller säkerhetsaspekter för sociala medier. 60 % av respondenterna svarade att de ännu inte har implementerat säkerhetslösningar för användning av sociala medier.

- Så många som 77 procent uppger att deras organisationer saknar en säkerhetspolicy för sociala medier. Signalerna är alarmerande. Avsaknaden av säkerhetslösningar och en säkerhetspolicy innebär klara risker som t ex informationsläckor, illegal nedladdning och inte minst i förlängningen att varumärket sargas, säger Emil Gullers, partner och ansvarig för Technology Risk Services vid PwC.

En stor del av respondenterna menar att det egna företagets ekonomiska återhållsamhet har resulterat i att viktiga säkerhetsaspekter nedprioriterats. 46 procent har skurit ned operationella kostnader inom säkerhet och som exempel på försämringar nämns bakgrundskontroller av personal och användandet av scanningsutrustning (vulnerability scanning tools).

- Samtidigt visar undersökningen på en gryende optimism. Vi kan tydligt se hur det ekonomiska läget är avgörande för investeringar i informationssäkerhet. När nu en vändning kan anas så menar 52 procent av de medverkande att deras företag kommer att öka investeringarna i IT-säkerhet under 2011, kommenterar Emil Gullers.

Efter att i flera år legat hack i häl på Nordamerika, så seglar nu Asien upp i topp när det gäller utvecklad IT-säkerhet. De asiatiska företagen är till exempel mer benägna att se behov av säkerhetsfunktioner och har bättre fokus på skydd av data. Respondenterna från Asien är dessutom än mer övertygade om att ökade investeringar kommer att ske framöver. Hela 86 procent av de utfrågade Asien-företagen uppger att det de kommer att öka utgifterna för IT-säkerhet under de kommande tolv månaderna.

Enligt undersökningen är informationssäkerheten inte riktigt på samma höga nivå i Europa. Som exempel anser 68 procent av de europeiska deltagarna att deras organisation högprioriterar skyddande av känslig kundinformation. Motsvarande åsikt har 80 procent av respondenterna från Asien och Nordamerika.

- Till sist kan vi även konstatera att undersökningen visar på en förskjutning när det gäller rapporteringen av säkerhetsfrågor. CISO:s (Chief Information Security Officer) rapporterar nu i klart högre grad till vd eller ekonomichef snarare än till företagets CIO. För tre år sedan rapporterade 38 procent till CIO nu är den siffran nere på 23 procent, avslutar Emil Gullers.

Om undersökningen
Global State of Information Survey är en internationell undersökning om informationssäkerhet med deltagare från 135 länder. Undersökningen har genomförts av PwC samt tidskrifterna CIO och CSO. 12 840 ledande personer inom informations- och IT-säkerhet, inklusive företagsledningar, har utfrågats under perioden 19 februari till 4 mars 2010.

Ytterligare information om undersökningen Global State of Information Survey 2011 återfinns på www.pwc.com/giss2011.

För mer information kontakta:
Emil Gullers, partner och ansvarig för Technology Risk Services, PwC
Tel 0709-29 37 27, e-post: emil.gullers@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC
Tel: 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 163 000 medarbetare i 151 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.