Företagsledarnas framtidstro rasar till bottennivå - långsam återhämtning väntas

Framtidstron bland världens företagsledare rasade med 50 procent jämfört med året innan. En långsam återhämtning väntas under de kommande tre åren. Men de svenska företagsledarna är något mer positiva än sina kollegor i andra länder. Hela 76 procent är positiva eller mycket positiva för tillväxt i det egna bolaget det närmaste året. Detta framkommer i PricewaterhouseCoopers årliga globala CEO Survey.

CEO Survey har genomförts för tolfte året och 40 stycken svenska företag finns med i den globala undersökningen där hela 1 120 koncernchefer över hela världen har intervjuats. De svenska företagen är något mer positiva än sina kollegor – 76 procent är positiva eller mycket positiva för tillväxten det närmaste året, jämfört med 64 procent på global nivå. De amerikanska företagen ligger lägre med sina 57 procent.

I förra årets studie var skillnaderna stora mellan tillväxtekonomier och traditionella ekonomier - idag har den ekonomiska krisen drabbat hela världen, alla regioner och branscher. Endast 21 procent är idag mycket positiva för tillväxt under det närmaste året, ner 50 procent från året innan. Mer än 25 procent av företagen är pessimistiska för tillväxten under det närmaste året.

– Lågkonjunkturens kraft har överraskat många företag och skapat en global förtroendekris. Många företagsledare ställs idag inför en svår balansgång mellan att överleva på kort sikt och samtidigt ta långsiktiga beslut som stärker konkurrenskraften, säger Mikael Eriksson, vd, Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Företagsledarna spår även att bankkrisen försvårar den egna verksamheten. Nära 70 procent av de tillfrågade angav att deras företag kommer att påverkas av situationen på kreditmarknaden. Av dessa angav nära 80 procent att deras finansieringskostnader ökar och nära 70 procent kommer att skjuta upp investeringsbeslut. Företagen som siktar på att växa kommer huvudsakligen att finansiera tillväxten genom det egna kassaflödet.

Långsiktiga faktorer finns också på koncernchefernas agendor. Tillgången till kvalificerad kompetens och personal är en sådan fråga. Bara 26 procent av företagen angav att de kommer att minska personalstyrkan under det kommande året, medan 35 procent planerar att behålla den nuvarande nivån.

Om undersökningen:
Global CEO Survey ger en aktuell bild av attityder, åsikter och framtidssyn bland tongivande företagsledare runt om i världen. Undersökningen baseras på 1 124 intervjuer med företagsledare från 50 länder. Genomförandet av intervjuerna ägde rum under det sista kvartalet 2008. 40 stycken företagsledare från Sverige har medverkat.