Försäkringsbolag känner sig sämre förberedda för riskhantering än tidigare

Försäkringsföretag anser att riskfrågorna är viktiga men samtidigt anser många bolag att de är sämre förberedda för riskhantering än för två år sedan. Det visar en ny internationell undersökning från Centre for the Study of Financial Innovation med stöd från PricewaterhouseCoopers baserat på svar från över 400 personer verksamma inom försäkringsbranschen.

PricewaterhouseCoopers har tillsammans med Centre for the Study of Financial Innovation (CSFI) undersökt vilka risker som försäkringsbranschen ser som mest alarmerande. Högst upp på listan hamnar inte oväntat den globala ekonomiska situationens påverkan på branschen och i synnerhet förmågan att lyckas få avkastning på sina investeringar.

– Det är tydligt hur krisen har ändrat riskuppfattningen i branschen. I motsvarande undersökning för två år sedan hamnade marknadsrisker inte ens på topp tio. Då var det istället verksamhetsrisker som var i huvudfokus, till exempel rädsla för överreglering, säger Catarina Ericsson, ansvarig för försäkringsfrågor inom PricewaterhouseCoopers.

Försäkringsbranschens syn på de största riskerna (2007 års placering inom parentes)

1. Avkastning på investeringar (11)
2. Aktiemarknader (13)
3. Tillgänglighet av kapital (26)
4. Makroekonomiska trender (-)
5. För mycket reglering (1)
6. Riskhanteringsmetoder (14)
7. Återförsäkringssäkerheter (27)
8. Komplexa instrument (19)
9. Aktuariella antaganden (8)
10. Långa åtaganden (7)

Undersökningen visar att branschen ser riskhantering som ett växande problemområde. Samtidigt anser bolagen att de är sämre rustade för att hantera risker än vad de var 2007. Endast fyra procent av de svarande ansåg att försäkringsbolagen var väl förberedda när det gäller riskhantering jämfört med 21 procent två år tidigare.

– Branschen går nu igenom den värsta ekonomiska nedgången på decennier. Krisen har fört med sig omvärderingar av huvudrisker men även frågeställningar om branschens förberedelse för att hantera dem. Att förankra bra riskhanteringsmetoder inom hela organisationer är avgörande frågor för branschen under de närmaste åren, menar Peter Hermanson ansvarig för Risk Management Services på PricewaterhouseCoopers.

Undersökningen visar även att
• Även om oron för överreglering har halkat ned i rankningen fortsätter den att vara en viktig fråga.
• Försäkringsbolagens ledningar oroas över att branschen kommer att tvingas bära en del av det som egentligen är bankernas börda.
• Inom livförsäkringsbranschen spås den ekonomiska inbromsningen drabba sparverksamheter, särskilt vid en längre period av låga räntenivåer.
• Inom övriga försäkringsområden är de främsta orosmomenten prissättning och ökade ersättningsanspråk.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i november och december 2008 och bygger på svar från 403 respondenter från 39 länder. Tre fjärdedelar av de svarande var försäkringschefer, många i ledande positioner eller i styrelsenivå. Undersökningen är den senaste i CSFI:s långkörarserie Banana Skins om finansiella risker som startades 1994.