Försäkringsbolagen oroas över cyberbrott, reglering och klimat

För andra året i rad toppar cyberriskerna försäkringsbolagens oroslista, och klimatförändringarnas effekter och kompetensbrist bekymrar allt fler. Det här visar den återkommande kartläggningen Insurance Banana Skins, där försäkringsbranschen ger sin syn på risker.

– Det är logiskt att cyberhoten lyfts fram. Här i Sverige har vi på senare tid sett flera exempel på cyberbrott mot försäkringsbolag. Att bolagen oroas kan till exempel bero på ökade skadeanspråk kopplade till cyberbrott, men också på sårbarheten när det gäller försäkringsbolagens egna system, berättar Morgan Sandström som är branschansvarig försäkring på PwC Sverige.

För första gången tar sig klimatförändringar in på topp tre-listan när det gäller orosämnen. Även kompetens ses som ett större hot, och både klimatförändring och kompetens hamnar topp fem i alla delar av världen.

Risklistan 2023                                                                 (resultat 2021)
1. Cyberbrott                            (1)
2. Reglering                             (2)
3. Klimatförändringar             (4)
4. Teknologi                              (3)
5. Kompetens                        (6)
6. Makroekonomi                  (10)
7. AI                                                              (-)
8. Räntor                                   (5)
9. Kostnadsminskningar (12)
10. Omställning                                                  (7)

Respondenterna har även betygsatt branschens förberedelser när det gäller att hantera de identifierade riskerna.
– Här är tendensen svagt negativ där årets uppskattning är 3,20 på en femgradig skala, vilket är en viss försämring mot 3,22 i undersökningen 2021. Ur ett globalt perspektiv ger de europeiska bolagen ett högre genomsnittligt betyg till förberedelsearbetet, säger Morgan Sandström.

Synen på förberedelse för risker i olika delar av världen
(1-5, där 5 är högsta graderingen)
Europa                      3,29
Nordamerika              3,24
Asien/Oceanien        3,07
Afrika                        2,96

Om rapporten
Insurance Banana Skins är en återkommande global undersökning som tas fram gemensamt av PwC och Centre for the study of financial innovation (CSFI). Undersökningen kartlägger försäkringsbranschens syn på potentiella risker, samt den upplevda beredskapen som branschen har för dessa risker. Årets undersökning är den nionde i ordningen sedan starten 2007, med svar från 589 respondenter i 39 länder. Här kan du ladda ner rapporten: Insurance Banana Skins 2023.

Morgan Sandström, branschansvarig försäkring, PwC Sverige
morgan.sandstroem@pwc.com

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med 2 800 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.

PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 328 000 medarbetare i 152 länder.

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.