Forskarnätverk förvärvas av Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Öhrlings PricewaterhouseCoopers förvärvar IM-Gruppen i Uppsala AB. IM-Gruppen, med rötter i universitetsmiljön, har sedan 1980-talet samordnat ett forskarnätverk bestående av ett tjugotal forskare inom samhällsvetenskap och med fokus på regional utveckling. Ett område som hamnar allt högre upp på politikeragendan både nationellt och inom EU. Förvärvet möjliggör ökad samverkan mellan Öhrlings PricewaterhouseCoopers och forskarvärlden, och öppnar dörren för bolaget mot den kvalificerade utvärderingsmarknaden.

Regionala utvecklingsfrågor prioriteras nu alltmer av politiker inom både storstad och landsbygd,
allt eftersom ”Regionernas Europa” växer fram. En annan trend är att EU förväntar sig att regionalt utvecklingsarbete ska förankras med akademisk kompetens.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers har redan tidigare samverkat med det Uppsala-baserade forskarnätverket, som består av erfarna forskare inom samhällsvetenskapliga discipliner och med tydlig inriktning mot regionala utvecklingsfrågor. Nu tas nästa steg i och med att IM-Gruppen i Uppsala AB blir en del av Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

– Förvärvet av IM-Gruppen och fortsatt samverkan med forskarnätverket innebär att vi kan erbjuda spetskompetens och därigenom ge ännu bättre stöd till de regionala aktörer som nu står inför stora och ovissa förändringar. Vi är övertygade om att vi kan visa på den positiva effekten av att offentlig sektor, näringsliv och den akademiska världen arbetar gemensamt, säger Connie van der Capellen, ansvarig för området Regional utveckling inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

– Genom samverkan med Öhrlings PricewaterhouseCoopers får våra forskare breddade kontaktytor och nya möjligheter att delta i och påverka den regionala omdaningsprocessen. Att genom utökade dialoger omsätta våra teorier och metoder i konkreta uppdrag ser vi som en spännande utmaning, säger avgående ordföranden för IM-Gruppen i Uppsala AB, professor Sune Berger.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers genomför sedan 2008 en kraftsamling inom regional utveckling och erbjuder skräddarsydda team med lokal förankring. Öhrlings PricewaterhouseCoopers har också ett omfattande internationellt nätverk av rådgivare som är involverade i ett flertal projekt med anknytning till regional utveckling.