Framtidens politiska ledarskap kräver ökad samverkan

Enligt den nya rapporten Future of Government från PwC krävs en tydlig förändring av hur politiker och offentliga företrädare bör agera för att möta framtidens utmaningar. Bland annat genom ökad öppenhet för förändringar, strategiska samarbeten och en bättre innovationsförmåga. Rapporten tar avstamp i de senaste sex årens utveckling inom statlig och kommunal verksamhet och den visar på tre huvudmål som framtidens offentliga företrädare måste fokusera på; medborgarcentrering, balans mellan internt och externt samt hållbara resultat.

– Nedskärningar och budgetunderskott har hög prioritet just nu över hela världen. Normalläget är att myndigheter och den offentliga sektorn behöver ”göra mer för mindre”, samtidigt som de måste fokusera på samhällets behov, säger Jan Sturesson, globalt ansvarig för Government & Public Services inom PwC och fortsätter;

– Som vi ser det behöver framtidens offentliga sektor agera annorlunda – mer som en levande organism som anpassar sig till förändringar, skapar prototyper och utvecklas för att bemöta samhällets behov när de uppstår. De behöver byta fokus för sina organisationer och anpassa dem till en ständigt förändrad omvärld för att kunna möta framtidens utmaningar.

Rapporten slår fast att följande tre mål bör finnas på plats i organisationernas strategier:

• Medborgarcentrering: att möta medborgarnas behov effektivt, prisvärt och snabbt.
  • Balans mellan internt och externt: att hitta rätt balans mellan att hantera intern organisationseffektivitet och externt leverera ”god tillväxt”.
  • Hållbara resultat: att strategiskt bygga upp samhällets tillgångar genom att hantera det ”kapital” som behövs för långsiktig framgång – till exempel med koppling till socialt engagemang och miljö.

Dessutom finns det fyra nyckelförmågor som framtidens ledare inom den offentliga sektorn bör utveckla och som kommer att krävas för att leverera resultat och påverkan:
  • Rörliga: att vara redo att förutse situationer och anpassa sig och reagera på oförutsedda händelser på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.
  • Innovativa: att kunna odla idéer och leveransmodeller för att öka deras genomslagskraft.
  • Sammankopplade: att samarbeta över sektorer, gränser och organisationer för att leverera tjänster.
  • Transparenta: att tydligt ta ansvar för och redovisa handlingar och resultat.

– Det går inte att underskatta omfattningen av den förändring som behövs. För att lyckas krävs ett rörligt, inspirerande ledarskap och en personalstrategi som fokuserar på att hitta, utveckla och behålla rätt medarbetare. För både politiker och tjänstemän krävs styrning bort från en gammal statisk, byråkratisk organisation och till dynamiska, anpassningsbara enheter som effektivt kan bemöta oväntade händelser och framtida utmaningar, avslutar Jan Sturesson.

Om rapporten:

Rapporten är framtagen av Public Sector Research Centre (PSRC) som är PwC:s nätverk för insikt och forskning om aktuella frågor och utmaningar som myndigheter och offentlig sektor står inför.

PSRC möjliggör samarbete och utbyte av idéer mellan lagstiftare, opinionsbildare, marknadsexperter, akademiker och yrkesutövare på internationell nivå. Mer information om nätverket och rapporten Future of Government finns att ta del av på: www.psrc.pwc.com. Rapporten kan även laddas ner här: http://www.pwc.se/sv/offentlig-sektor/publikationer/future-of-government.jhtml

För mer information kontakta:
Jan Sturesson, Globalt ansvarig för Government & Public Services, PwC Tel: 070-569 3737, e-post: jan.sturesson@se.pwc.com

Jenny Huselius, Kommunikationsansvarig bransch, PwC Tel: 0702-00 91 39, e-post:  jenny.huselius@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 66 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 180 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.