Framtidstron bland detaljhandelns företagsledare når ny bottennivå

Synen på den närmaste framtiden bland detaljhandelns vd:ar går i moll enligt en ny global undersökning från PricewaterhouseCoopers. Endast 14 % av de 64 utfrågade företagsledarna är övertygade om att företagets omsättning ökar under det kommande året. I motsvarande undersökning för ett år sedan trodde hela 44 % på en omsättningsökning. Positioneringen på nya marknader mattas av och istället är siktet inställt på existerande marknader. Konjunktursvackan tar dock inte udden av företagens CSR-medvetenhet.

– Det kärva ekonomiska klimatet förändrar konsumentbeteenden och ger en direkt påverkan på detaljhandeln. Förändringen avspeglar sig naturligt även på vd-nivå och när det gäller framtidssynen för det egna företaget, säger Anna-Carin Bjelkeby, branschansvarig för Retail and Consumer, Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Företagsledarna inom branschen spår att den eventuella egna tillväxten kommer att ske på existerande marknader. Tillväxtländer som Kina och Indien är fortfarande intressanta men undersökningen visar att ambitionerna att ta sig in på dessa marknader mattas. 60 % av vd:arna väljer att fokusera på länder där de redan är verksamma och bara 17 % planerar att ta sig in på nya marknader.

Även om pessimismen gror inom branschen så visar undersökningen att företagen fortsätter att fokusera på CSR-frågor trots en ekonomisk nedgång. Nästan hälften (45 %) uppger att de investerar i ny teknologi för att minska sin energiförbrukning. Över hälften menar att de förändrar själva produkten för att möta ett konsumentkrav på etisk och miljövänlig tillverkning. Intressant är även att 72 % av de företagen som arbetar aktivt med dessa frågor anger att de räknar med så kallad ROI (Return On Investments) på dessa förändringar, antingen direkt eller inom de närmaste 12 månaderna.

– Företagsledarna inom branschen brottas nu med en kombination av viktiga frågor i både ett kortare och längre perspektiv. Det handlar dels om beslut som påverkar överlevnad och tillväxt för den egna verksamheten här och nu. Men samtidigt finns där krav på en långsiktig strategi för riskhantering i olika former, menar Anna-Carin Bjelkeby.