Globala skatter skapar osäkerhet bland svenska företag

Närmare hälften av de svenska storbolagen är dåligt förberedda för förändringar av internationella skatteregler, till exempel när det gäller bolagsskatt och digital beskattning. Dessutom brottas bolagen med att allt mer tid går åt till hantering av skatter. Det här visar PwC:s återkommande undersökning Skattebarometern, med fokus på näringslivets åsikter om skatter.

– 46 procent av de större bolagen i undersökningen menar att de saknar rätt förberedelse för internationella skatteförändringar. Det är tydligt att den här frågan blir allt mer angelägen för många bolag. För två år sedan var det bara 31 procent som gav samma svar, berättar Ulrika Lundh Eriksson som är skatterådgivare på PwC.

Points scored

Resultaten visar också på en ökad administrativ skattebörda, trots att många politiska företrädare är ense om att skattehanteringen bör förenklas. 35 procent av företagen anser att de behöver lägga mer tid på skattehantering idag i förhållande till för fem år sedan, och endast fyra procent menar att tidsåtgången för skatter har minskat. Utvecklingen märks tydligast bland storbolagen, där hela 48 procent menar att skattehanteringen tar mer tid i anspråk idag.

Sänkta arbetsgivaravgifter högst upp på önskelistan
Undersökningen har även tittat närmare på vilka skatter som anses mest viktiga att ändra. Här vill hälften av företagen se en sänkning av arbetsgivaravgifterna, vilket är en ökning med sex procentenheter sedan förra året. På andra plats hamnar inkomstskatt för privatpersoner som anges av 27 procent, och även där vill fler se en sänkning i förhållande till i fjol.

Energiskatterna påverkar många storbolags utveckling
Även om energipriserna har dämpats under det senaste året, så finns många frågetecken kvar när det gäller framtidens energitillgång och prisnivåer.

– Att energiskatten är en viktig komponent för många företag blir också tydligt i undersökningen. 45 procent av respondenterna menar nämligen att dessa skatter har en stor påverkan på hur verksamheten kan utvecklas. Tittar vi på de större bolagen så är det hela 61 procent som ger samma svar, säger Oscar Warglo, skatterådgivare på PwC.

Övriga intressanta resultat från undersökningen

Högre betyg för regeringens skattepolitik
Fler företag ger nu godkänt till regeringens politik på skatteområdet. I år svarar 74 procent av storbolagen att skattepolitiken är ganska eller mycket bra, vilket är fem procentenheter fler än 2023. När undersökningen genomfördes innan regeringsskiftet 2022, var det 62 procent som var tillfreds med den dåvarande skattepolitiken.

Intresset för en skattereform avtar
Frågan om en skattereform blir allt mindre angelägen bland företagen. För andra året i rad minskar andelen som är positivt inställda till en reform, och är nu nere i 49 procent.

Fler vill införa en beredskapsskatt
Frågan om införandet av en beredskapsskatt var ny  i förra årets undersökning. I år ställer sig 30 procent bakom en beredskapsskatt, vilket är fyra procentenheter fler än förra året. Intresset är som störst bland de mindre- och medelstora företagen.

Om Skattebarometern 2024
Undersökningen fokuserar på svenska bolags åsikter om skatter. 301 bolag har medverkat, fördelat på 80 större bolag noterade på Nasdaq Stockholm Large Cap, eller med en omsättning på minst en miljard SEK, samt 221 mindre och medelstora bolag med en omsättning på 50-500 miljoner SEK. Intervjuerna ägde rum via telefon och genomfördes av undersökningsföretaget Norstat under våren 2024. Här kan du ta del av rapporten: www.pwc.se/skattebarometern

Ulrika Lundh Eriksson, skatterådgivare PwC Sverige
ulrika.lundh.eriksson@pwc.com

Oscar Warglo, skatterådgivare PwC Sverige
oscar.warglo@pwc.com

Jenny Lilljeqvist, presschef PwC Sverige
jenny.lilljeqvist@pwc.com

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med drygt 3 000 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör. PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 364 000 medarbetare i 151 länder. Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.