Goda utsikter för börsintroduktioner under 2011

Värdet av börsintroduktionerna i Europa fyrdubblades under 2010 års sista tre månader i förhållande till föregående kvartal. London gav draghjälp till den positiva utvecklingen och tre skandinaviska introduktioner tog sig in på topplistan över de största introduktionerna sett till insamlat kapital. Men trots ett positivt avslut så hamnade Europa-börserna i skuggan av både USA och Kina under 2010. Det visar PwC:s återkommande analys över börsintroduktioner i Europa.

– Börserna avslutade 2010 starkt när det gäller introduktioner och London spelade här en viktig roll för återhämtningen. Trots ekonomisk och politisk osäkerhet i delar av Europa så ger den starka avslutningen av 2010 goda utsikter när det gäller börsintroduktioner under 2011. Vi räknar även med tillskott på börserna i och med privatiseringar då regeringar runt om i Europa söker minska skuldsättningen, menar Lennart Danielsson, ansvarig för IPO Services vid PwC i Sverige.

Den aktuella analysen visar att introduktionerna på Europa-börserna samlade in drygt 10 miljarder euro i introduktionskapital under perioden oktober till december 2010, vilket kan jämföras med ca 2,5 miljarder euro under 2010 års tredje kvartal. London stod för 49 av de totalt 130 introduktionerna och som innefattade ett samlat värde av 3,6 miljarder euro.

Den största börsnykomlingen var Enel Green Power som noterades parallellt i Italien samt Spanien och som inbringade ca 2,3 miljarder euro. På andra och tredje plats följde sedan två skandinaviska introduktioner som båda passerade miljardvallen i euro i insamlingskapital. Dels Gjensidige Forsikring som introducerade i Oslo och dels smyckesföretaget Pandora som noterades på OMX i Köpenhamn.

De fem största börsintroduktionerna i Europa under Q4 2010

Företag                                                                        Värde (miljoner euro)               Börs
Enel Green Power                                                   2 264                                                                             Italien och Spanien
Gjensidige Forsikring                                            1 356                                                                             Oslo
Pandora                                                                      1 227                                                                             OMX (Köpenhamn)
Mail.ru Group                                                            669                                                                               London
Statoil Fuel & Retail                                               577                                                                                Oslo

– Men trots ett positivt slutskede 2010 så hamnade Europa-börserna för tredje året i rad i skuggan av USA och Kina. Ser vi till värdet av samtliga introduktioner under 2010 så landar vi på 26 miljarder euro i Europa. USA ligger strax före med30 miljarder euro, till stor del tack vare General Motors som stod för dryga tredjedelen (11,6  miljarder euro) av det totala insamlade kapitalet. Sedan har vi ett jättekliv upp till Kina, som om vi inkluderar Hong Kong, samlade in hela 98 miljarder euro till totalt 519 introduktioner, avslutar Lennart Danielsson.

Läs mer om rapporten IPO Watch Europe Q4 2010 på www.pwc.com/se/marknadsnotering.

Om IPO Watch Europe:
Analysen genomförs regelbundet varje kvartal och omfattar introduktioner på Europas huvudsakliga börser. Den aktuella undersökningen genomfördes under perioden 1 oktober till 31 december. Alla data är hämtad från respektive aktiemarknad och har inte verifierats av PwC.

För mer information kontakta:
Lennart Danielsson, ansvarig för IPO Services, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 33 35, e-post:
lennart.danielsson@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PwC i Sverige
Tel: 0709-29 36 85, e-post:
martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Se pwc.com/se för mer information.