Historiskt lågt avkastningskrav på aktiemarknaden

I takt med det senaste årets börsuppgång har marknadens krav på avkastning minskat markant. Det visar PricewaterhouseCoopers årliga undersökning av riskpremien på den svenska aktiemarknaden. Enligt experterna som deltar i studien uppgår minskningen till hela 15 % jämfört med föregående år. Riskkapitalisterna är den grupp som har sänkt sina krav mest. Studien visar även att de allra flesta bedömarna är överens om att börsuppgången fortsätter under 2010.

– Analytikernas bedömning av riskpremien på aktiemarknaden faller tillbaka från 5,4 % till 4,6 %. Aldrig tidigare i studiens trettonåriga historia har riskpremien minskat så dramatiskt över ett års tid, kommenterar Peter Lundblad, partner inom Corporate Finance vid PricewaterhouseCoopers. I studien finns även en kartläggning av synen på risker inom olika delar av finansbranschen. Resultaten visar att det är riskkapitalisterna som står för den största förändringen i synen på riskpremien – minskning från 6,3 % till 4,5 %. En jämförelse bakåt i tiden visar att de till och med är mer riskvilliga nu än för två år sedan, d v s innan krisen slog till. – Årets studie har även tittat närmare på uppfattningen om utvecklingen på Stockholmsbörsen (OMX Stockholm 30) under 2010. Så gott som samtliga medverkande tror på en börsuppgång. Sex av tio medverkande tror att uppgången kommer att ligga i nivån 10 % och tre av tio tror på en så pass stor ökning som 20 %, avslutar Peter Lundblad. Om undersökningen PricewaterhouseCoopers genomför sedan 1997 den årliga studien Riskpremien på den svenska aktiemarknaden. Studien genomförs som en enkätundersökning riktad till aktörer på den svenska kapitalmarknaden. Årets studie genomfördes under mars 2010 och omfattar svar från 33 respondenter tillhörande någon av kategorierna institutionella förvaltare, riskkapitalbolag, investmentbanker eller rådgivare inom corporate finance. Riskpremien är den kompensation, utöver den riskfria räntan som kan erhållas på statsobligationer och som investerare kräver vid placeringar i svenska aktier. Riskpremien är en väsentlig parameter vid värdering och prissättning av företag. Läs mer om studien Riskpremien på den svenska aktiemarknaden på: www.pwc.com/se/riskpremiestudien.