Ingen ljusning i verkstadstunneln

Det är fortsatt dystra tongångar som råder bland de svenska verkstadsföretagen med ytterligare personalneddragningar och nerförsbacke för intäkter och export. Nu får även forskning och utveckling stryka på foten. Det visar Verkstadsbarometern för årets första kvartal där PricewaterhouseCoopers återkommande pejlar stämningen bland Sveriges största verkstadsföretag.

De svenska verkstadsbolagen målar upp en fortsatt mörk bild för den närmaste framtiden. 55 % av företagen ser negativt på företagets vinstutveckling under de kommande 12 månaderna. En tydlig ökning från tredje kvartalet 2008 då den senaste mätningen genomfördes och där 36 % var uttalat negativa till vinstutvecklingen.

– Vi ser även en fortsatt minskning av intäkter och export. Drygt vartannat (55 %) verkstadsföretag flaggar för minskade intäkter nu jämfört med för tre månader sedan. Betydligt fler än de 40 % som gav samma svar hösten 2008. Andelen verkstadsföretag som ser en minskning i företagets export har ökat från 22 % under tredje kvartalet 2008 till 36 % första kvartalet i år, kommenterar Olof Enerbäck, branschansvarig för verkstad inom PricewaterhouseCoopers.

Företagen fortsätter även att se över personalsituation under det närmaste 12 månaderna. Hela 60 % av de utfrågade företagen spår ytterligare neddragningar av heltidstjänster under perioden.

– Det som oroar oss mest i undersökningen är att fler nu börjar tumma på forskning och utveckling. Andelen bolag som överväger att dra ner inom dessa områden har ökat markant, från 25 % till 40 %. Även om det kortsiktigt handlar om överlevnadsinstinkter, så är konsekvenserna i ett längre perspektiv förödande för såväl enskilda företag som den svenska verkstadsbranschen, menar Olof Enerbäck.

Men Verkstadsbarometern visar även på några ljusglimtar i mörkret.

• När det gäller utsikterna för den svenska ekonomin under det kommande året så har pessimismen minskat från 89 % för ett halvår sedan till 65 %.

• Trots ekonomiska orostiderna planerar 33 % av verkstadsföretagen för större investeringar under de kommande 12 månaderna vilket är i nivå med föregående mätning.

Om Verkstadsbarometern
Syftet med undersökningen är att skapa en halvårsvis återkommande barometer som kan fånga trender och attityder bland landets största verkstadsföretag i olika aktuella frågor. 55 beslutsfattare på verkstadsföretag har intervjuats under tidsperioden 31 mars till 15 april 2009.

Läs mer om Verkstadsbarometern Q1 2009 på www.pwc.com/se/verkstad.

Läs även om motsvarigheten i USA - Manufacturing Barometer – på www.pwc.com/manufacturing.