Inhemsk konkurrens allt större bromskloss för utländska banker i Kina

I spåren av finanskris och lågkonjunktur väntar nu nya utmaningar för utländska banker med verksamhet i Kina. Större konkurrens från inhemska banker och utökade regelverk är hinder som bankerna oroas över enligt PricewaterhouseCoopers återkommande undersökning Foreign Banks in China. Men bankerna ser ingen anledning att skruva ner expansionsförväntningarna. Tvärtom tror bankerna på ökad tillväxt och kommande behov av nyanställningar.

Stimulanspaket från den kinesiska regeringen blev en hävstång för inhemska bankers expansion i Kina under 2009. En utveckling som i sin tur tydligt påverkade utländska bankers verksamhet i landet. För första gången i undersökningens femåriga historia menar nu de utländska bankerna att konkurrens från inhemska aktörer är den största utmaningen i verksamheten.

– För bara två år sedan var det ingen av respondenterna som såg detta som ett problem. Men de kinesiska bankerna tar stora kliv framåt inom områden som förmögenhetsförvaltning samt kort- och Internet-tjänster. Utländska bankaktörer tvingas nu inse att de inhemska konkurrenterna blir alltmer jämbördiga motspelare och detta ställer krav på vässade erbjudanden, menar André Wallenberg, branschansvarig för Bank och kapitalmarknad inom PricewaterhouseCoopers.

På samma sätt som i tidigare undersökningar fortsätter även de regelverk som omgärdar branschen att oroa. Utländska banker tvingas hantera utökade regler, till exempel i form av nya riktlinjer för öppnande av konton, restriktioner för bostadslån och för nya produkter inom förmögenhetsförvaltning. När bankerna blickar framåt förutspår de även att regelverken kommer att stramas åt ytterligare.

Men undersökningen visar även på positiva inslag. Utsikterna för tillväxt har förstärkts bland många av bankerna. Majoriteten av bankerna tror på en tillväxtökning i storleksordningen 10-20 % under 2010. Bankernas prognoser för personalsituationen visar på en sammanlagd ökning av antalet anställda med 48 % fram till 2013. Fem banker uppger till och med att de kommer att anställa fler än 1000 personer under de närmaste tre åren.

– Framtidstron bekräftar bilden av att Kina även fortsättningsvis är en nyckelmarknad för många banker, trots utökade regelverk och vässad konkurrens. Utländska banker har under senare år arbetat målmedvetet för at expandera inom landet. Trenden fortsätter och kommer enligt undersökningen innebära att nya verksamhetsgrenar utvecklas och tillväxt via investeringar i områden som kapitalförvaltning och Private Equity-företag, avslutar André Wallenberg.

Undersökningen visar även att:

• Tre av fyra banker i undersökningen ser framför sig en ökning av bonusersättningar och incitament under 2010. En tydlig förändring från 2009 då endast en av tio banker förutspådde ökningar av bonusersättningar och incitament under året.
  • Fler banker tror på uppköp under året i förhållande till 2009. Nu anger så många som åtta av tio banker att de planerar uppköp under de kommande tre åren, mot drygt hälften i föregående två års undersökningar.
  • Det finns en tydlig skepsis till de inhemska bankernas system för riskhantering. Tre av fyra respondenter menar att de kinesiska bankernas risk management-system inte är tillräckligt kraftfullt utformade.

Om rapporten:
Undersökningen Foreign Banks in China 2010 är den femte i ordningen sedan 2005. I årets undersökning medverkar 42 banker med verksamhet i Peking, Hong Kong, Shanghai och Shenzen. Respondenterna i undersökningen är antingen VD eller annan person i ledande befattning inom respektive bank.

För mer information kontakta:
André Wallenberg, branschansvarig för Bank och kapitalmarknad, PricewaterhouseCoopers i Sverige
Tel 0709-29 41 62, e-post: andre.wallenberg@se.pwc.com

Martin Askman, pressansvarig, PricewaterhouseCoopers i Sverige
Tel 0709-29 36 85, e-post: martin.askman@se.pwc.com

Fakta om PricewaterhouseCoopers:
PricewaterhouseCoopers i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PricewaterhouseCoopers i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PricewaterhouseCoopers som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 163 000 medarbetare i 151 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.