Kapitalförvaltning 2020

Vilka konsekvenser får den senaste tidens ekonomiska instabilitet och fortlöpande regelverksförändringar på framtidens fond- och kapitalförvaltningsbransch? PwC har i sin senaste prognosrapport Asset Management 2020: A brave new world tittat närmare på de viktigaste faktorerna som formar branschen framöver.

Nya utmaningar väntar kapitalförvaltningsbranschen. En av de tydligaste trenderna de kommande sex åren handlar om att marknaden växer och andelen förvaltat kapital ökar. Under 2012 förvaltade kapitalförvaltningsindustrin globalt 36,5 procent av de tillgångar som innehades av pensionsfonder, statliga investeringsfonder, försäkringsbolag, kapitalstarka och förmögna individer. Den andelen förväntas kunna stiga med 10 procentenheter till 46,5 procent år 2020.

Volymökningen beror på att kapitalet i pensionsfonderna växer liksom att de statliga investeringsfonderna blir allt större och att deras närvaro på de internationella kapitalmarknaderna blir allt mer framstående. Snabbast tillväxttakt står Sydamerika, Asien, Afrika och Mellanöstern för, där kapitalstarka kunder i dessa regioner fördubblar sina tillgångar mellan 2012 och 2020. Majoriteten av kapitalet kommer dock fortsatt att vara koncentrerat till USA och Europa.

Avgifter, arvodesmodeller och större transparens är frågor som i allra högsta grad påverkar marknaden framöver. År 2020 kommer praktiskt taget alla större territorier med distributionsnätverk att ha anpassats till ny lagstiftning och förhållit sig till nya regelverk där konsumenten sätts mer i fokus. Det ökar trycket på öppenhet inom kapitalförvaltning ännu mer och får också betydande påverkan på kostnadsstrukturen i branschen.

Peter Nilsson, branschansvarig för Asset Management inom PwC:

Den svenska fondmarknaden är på intet sätt isolerad, vi ser samma utveckling i Sverige. Svenska avgifter är generellt sett redan låga ur ett internationellt perspektiv, men helt klart är att branschen är under press såväl arvodes- som kostnadsmässigt. Behovet av att minska kostnaderna och hantera regelverksförändringarna har redan påverkat de operationella modellerna i branschen och vi ser mer av sammanslagningar och en ökad outsourcing, säger Peter Nilsson och fortsätter;

– Förändringarna för branschen är genomgripande och förmågan att, under ökad reglering, kunna kombinera en tillväxtagenda med smarta, kostnadseffektiva operationella lösningar blir avgörande. Vi ser i Sverige även ett tydligt ökat krav från investerare, media och tillsynsmyndigheter på en ökad transparens kring avgifter och kostnader vilket driver på denna utveckling ytterligare.

Andra faktorer som kommer att förändra förutsättningarna framöver handlar bland annat om att kapitalförvaltning blir allt viktigare och får en mer framträdande roll jämfört med bank- och försäkringsbranschen. Kartan ritas också om. Norra och södra Asien, Latinamerika och Europa skapar nya regionala block med så gott som samma regulatoriska förutsättningar och fler möjligheter till större stordriftsfördelar jämfört med idag.

Alternativa investeringar blir vanligare och elektroniska handelsplattformar ökar snabbt. År 2020 kommer vi troligtvis att se en ny typ av stora globala förvaltare med mycket effektiva plattformar och riktade lösningar för kunden. Tekniken blir allt mer avgörande i uppdraget att göra kunden mer delaktig, skaffa information om kunder och för att hantera lag- och skatterelaterad rapportering.

Ladda ner rapporten här: http://www.pwc.se/sv/asset-management/publikationer/asset-management-2020-a-brave-new-world.jhtml

För mer information kontakta gärna:

Peter Nilsson, partner och branschansvarig för Asset Management inom PwC
Tel 0709-29 33 09, e-post: peter.nilsson@se.pwc.com

Daniel Algotsson, director och ansvarig för Asset Management 2020 inom PwC
Tel 0709-29 37 54, e-post: daniel.algotsson@se.pwc.com

Jenny Huselius, kommunikationsansvarig bransch
Tel 0702 00 91 39, e-post: jenny.huselius@se.pwc.com

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.