Konsulterna som är bäst på att vägleda företag i kris

Konsultmarkanden för omstrukturering och återuppbyggnad av företag i kris ökade explosionsartat under 2009 enligt en sammanställning från det ledande analys och rådgivningsföretaget Kennedy Information. Enligt samma rapport är det PricewaterhouseCoopers konsulter som rankas högst i branschen.

Den globala konsultmarknaden för tjänster inom omstrukturering och återuppbyggnad av företag i kris ökar kraftigt i lågkonjunkturens spår. Enligt rapporten från Kennedy Information prognostiseras en marknadstillväxt på 40 procent mellan 2008 och 2009. Med ökningen värderas därmed marknaden till 7,5 miljarder dollar. Kennedy Information har även rangordnat de konsultföretag som arbetar med omstrukturering och återuppbyggnad av företag i kris och konstaterar att PricewaterhouseCoopers är tydlig marknadsledare när det gäller dessa tjänster. Enligt rapporten finns en unik kompetens inom företagets crisis-management-funktion och betonar att detta särskilt gäller rekonstruktion av företag inom det finansiella området, som till exempel större banker. – För oss är utmärkelsen en bekräftelse på att vi gör en viktig insats för enskilda företag och samhället. Många företag har under den senaste tiden verkat i en osäker tillvaro och tvingats till stora förändringar i verksamheten. Vår del i processen har ofta varit av akut karaktär. Det har handlat om att rädda värden och hjälpa företagen på fötter. Men när nu konjunkturen förhoppningsvis har bottnat blir vår roll även att vägleda företagen till att se framtida möjligheter, kommenterar Per Storbacka, ansvarig för Business Recovery Services vid PricewaterhouseCoopers. Om rapporten Rapporten Global Crisis and Recovery Consulting Marketplace 2009-2012 ger en heltäckande analys av marknaden för omstrukturering och återuppbyggnad av företag i kris. Rapporten redogör även för faktorer som efterfrågan från klienter, marknadstrender, marknadstillväxt och analys av konsultmarknadens struktur och dess ledande aktörer. Ytterligare information om rapporten finns på: www.kennedyinfo.com/consulting/research/reports.