Kooperation utan gränser uppmärksammas för bästa redovisning i ideella sektorn

Kooperation utan gränser får ta emot utmärkelsen Årets redovisning i den ideella sektorn. Tävlingen arrangeras av PwC och Swedbank i syfte att uppmärksamma rapporteringsarbetet i ideella föreningar och verksamhetsstiftelser.

För tionde året i rad uppmärksammas redovisning inom den ideella sektorn med utmärkelsen Bästa årsredovisning. Dessutom delas två hedersomnämnanden ut;  till Svenska Friidrottsförbundet och Svenska Röda Korset. Webbredaktör Rigmor Engerstam från vinnarorganisationen Kooperation utan gränser om betydelsen av utmärkelsen:

– Det här är självklart väldigt roligt. Det är ett kvitto på att vår arbetsinsats med årsredovisningen gör skillnad. Det är ingen skrivbordsprodukt utan ett viktigt arbetsredskap som lyfter hela vår verksamhet.

– Intresset för den ideella sektorn ökar. Vi ser i en aktuell marknadsundersökning att svenska folket kommer att öka sin insats av både ideellt arbete och donation av pengar till olika ideella ändamål framöver[1]. I takt med att det ideella engagemanget växer är det oerhört viktigt att organisationerna tar ansvar för att presentera resultatet av sin verksamhet på ett tydligt och transparant sätt. Att uppmärksamma en bra årsredovisning inspirerar andra ideella organisationer och skapar förtroende hos givare och medlemmar, säger Marie Welin, ansvarig för tävlingen Årets redovisning inom den ideella sektorn från PwC.

– Vi har till årets 10-årsjubileum tagit fram en skrift där vi samlat tio års erfarenheter och presenterar goda exempel. Förhoppningsvis ska dessa idéer och lösningar kunna tjäna som inspiration för andra ideella organisationer som är på jakt efter nya verktyg för att bättre kontrollera och kommunicera årets verksamhet, avslutar Marie Welin.

Juryns motiveringar

Årets redovisning i den ideella sektorn 2011: Kooperation utan gränser

Kooperation utan gränser lyckas i sin redovisning för 2010 föra fram verksamheten i vad juryn upplever som en fin balans mellan kommunikation och kontroll. En sammanfattning finns redan på första sidan och man trycker genomgående på kooperation och samverkan som de verktyg man använder för att bekämpa fattigdom och stärka demokratin. I tydliga faktarutor presenteras siffror över de kooperativ, grupper och nya medlemmar som man har hjälpt igång. Kartbilder hjälper läsaren att placera verksamheten och avslutningsvis ges exempel på vad olika typer av insatser kostar.

Hedersomnämnande för specialklassen idrott: Svenska Friidrottsförbundet

Juryn vill med ett hedersomnämnande särskilt uppmärksamma det föredömliga sätt som man inom Svenska Friidrottsförbundet har valt att presentera sitt strategiarbete. Med hjälp av tydliga rutor över ”mål och utfall” redovisas arbetet under året med fem stycken fokusområden som vägleder strategin för 2010-talet. Detta sätt att driva och redovisa verksamheten kan tjäna som förebild och inspirationskälla för andra ideella organisationer.

Hedersomnämnande Svenska Röda Korset

Juryn vill med ett hedersomnämnande ge Svenska Röda Korset en särskild eloge för att man i årsredovisningen på allvar tar sig an och möter upp den kris och kritik som man har upplevt under 2010. Detta löper från det ansvar som tas i både ordförandes och generalsekreterares inledningsord, fram till det att arvoden och andra uppdrag för styrelsen redovisas. Speciellt vill juryn lyfta fram styrelsens särskilda rapport om intern kontroll.

Bedömningarna består av granskningar av PwC:s ideella sektorenhet, en expertgrupp och en oberoende jury efter följande kriterier:

(1) Fungerar årsredovisningen som ett verktyg för kontroll av årets verksamhet och dess resultat för organisationens huvudmän och olika intressenter?

(2) Lyckas man kommunicera organisationens uppdrag och effekterna av årets insatser till såväl interna som externa bedömare?

[1] Resultat från PwC:s undersökning kring donationer och ideellt arbete mellan den 11-13 november 2011. Totalt genomfördes 1184 webbintervjuer med svenskar från 18 år och uppåt.

För mer information kontakta:

Marie Welin, segmentsledare ideell sektor PwC
Tel 0709-294298 e-post: marie.welin@se.pwc.com

Mattias Isaksson, marknads- och kommunikationschef PwC
Tel 0706-60 52 55, e-post: mattias.isaksson@se.pwc.com

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare och 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap
utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC

och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.